Storsatsning på cykling 2017

I den grönblåa budgeten gör vi en storsatsning på cykling. Hela 26 miljoner kronor är anslagna för åtgärder under perioden 2017-2019.

För oss i Centerpartiet är fokus att stärka tryggheten och framkomligheten både för gående, rullstolsburna och cyklister och att i möjligaste mån separera cykelvägar från gångvägar. Vårt tydliga mål är att gående och rullstolsburna tryggt ska kunna röra sig på trottoarer och gångvägar medan cyklister lika enkelt ska kunna cykla på separata och tydligt markerade och för alla synliga cykelvägar.

Dessutom kommer staden under 2017 att stärka upp med kollektivtrafik- och servicenära väderskyddade cykelparkeringar, till exempel vid Sundbybergs torg.

Under 2017 kommer staden öppna digitala möjligheter för både sundbybergare och andra att vara med och lämna förslag till bra gång- och cykelåtgärder. Var med och tyck till om hur vi gör Sundbyberg till en bra promenad- och cykelstad!