En grön oas mitt i staden

Sommaren är här och vi kan äntligen se ljuset i tunneln efter ett drygt år med global pandemi. Själv har jag precis fått min andra vaccinspruta och jag hoppas att vi snart kan återgå till något som i alla fall liknar det normala.

Det senaste året har varit stökigt med många ledningsflyttar av underjordisk infrastruktur som fjärrvärme och avlopp i centrala Sundbyberg inför den kommande järnvägsnedgrävningen. Därför är det roligt att vi i sommar kan erbjuda en grön oas i stadsmiljön i form av sommargågatan på Vasagatan mitt i centrum.

På sommargågatan har det skapats grönska, utrymme för kreativ lek och mötesplatser där vi sundbybergare kan umgås. Sommargågatan kommer vara kvar till september och du får gärna bidra gärna med idéer hur vi kan göra den ännu bättre till nästa år.

Sommargågatan på Vasagatan är en av många platser som är värda att upptäcka i vår stad. Trots vår till ytan lilla kommun finns det mycket att se, uppleva och upptäcka. Alltifrån vårt grönområde Kymlinge längst i norr till Marabouparken och Strandpromenaden längst i söder.

Jag vill också ge en lägesrapport om det största stadsutvecklingsprojektet i Sundbyberg, den kommande järnvägsnedgrävningen . Vid årsskiftet 2021—2022 blir det granskning av den första detaljplanen som gäller locket ovanpå de kommande tunnlarna, det nya stationshuset och Sundbybergs torg. Då kan alla ta del av förslaget och lämna synpunkter. Enligt Trafikverket startar sedan arbetet med nedgrävningen 2024 och är färdigt 2032.

Jag vill också nämna att vi nu sätter fart på utvecklingen av Miloområdet i norra delen av Ursvik. Milot ska bli Sundbybergs mest hållbara och innovativa stadsdel och fungera som en port till naturen. Vi vill utveckla Milot i dialog med både sundbybergare och de externa aktörer som tillsammans med oss vill ta flera steg framåt för att utveckla framtidens Sundbyberg.

Det är tillsammans med dig och andra sundbybergare som vi utvecklar vår stad. Jag är alltid tillgänglig för förslag och samtal så känn dig välkommen att kontakta mig. Jag avslutar med att önska en trevlig sommar och hoppas att vi syns någonstans ute i vår fina stad!

Stefan Bergström

Stadsmiljö-, exploaterings- och näringslivskommunalråd för Centerpartiet

stefan.bergstrom@sundbyberg.se