Sammanhållningen hjälpte genom krisen

I oktober 2019 öppnade libanesiska restaurangen Beiruti i nybyggda Umami Park i Hallonbergen. En dröm skulle gå i uppfyllelse för familjen Samir och Azra Hanna tillsammans med tvillingsönerna Dennis och David. Pandemin satte en rejäl käpp i hjulet, men de gav inte upp och hoppas nu att lyckan vänder.

Det är inte helt lätt att hitta fram till restaurang Beiruti i Hallonbergen. Byggaktiviteterna pågår fortfarande, men nya Odlingsgatan är på väg att bli klar. Dagens lunchservering, bestående av både svensk husmanskost och libanesiska rätter, är avklarad, köket är skinande rent och krögarfamiljen Hanna har tid för en samtalspaus i den just nu tomma lokalen. Samirs mobilklocka ringer för att morgondagens väldoftande bröd är färdiggräddat.

Azra var sex år gammal när familjen flydde till Sverige från Libanon. Året var 1976 och ett bittert inbördeskrig hade just börjat härja i landet. Azra minns både kriget och första tiden i Sverige. Familjen bosatte sig så småningom på Bergshöjden i Sundbyberg och fann sig väl tillrätta i det nya hemlandet. Azra hade börjat sina gymnasiestudier när hon träffade Samir.

Samir Hanna föddes i Syrien. Redan som tolvåring stod han på scen för att sjunga, och efter fyra års militärtjänst började hans framgångsrika karriär som musikartist i Aleppo. 1987 fick han ett engagemang i Sverige med konserter i bland annat Stockholm. Samir och Azra träffades då och blev kära, och året därpå gifte sig de båda katolikerna i Rissnekyrkan. Samir lärde sig svenska med ilfart, något som öppnade porten in till svenska samhället. Han fick jobb och blev så småningom erbjuden anställning och delägarskap i en restaurang.

Även hustrun Azra sadlade om från frisör till en karriär i restaurangbranschen och i dag har de snart 30 års erfarenhet, drivit ett antal restauranger och har lagat mat till både stora och små tillställningar. Många sundbybergare kommer säkert ihåg både Kusken, Café Freden och Libaneza.

När fastighetsbolaget Wallenstam bestämde sig att satsa stort på Umami Park i Hallonbergen fick Samir och Azra stänga sitt café och välja mellan kompensation och att vänta på en ny lokal. De valde det senare, men det tog längre än beräknat. I slutet av oktober 2019 var det äntligen dags att öppna familjens största projekt hittills – restaurangen Beiruti.

Det som drev när allt började var drömmen om den nya restaurangen i en nybyggd stadsdel när lokalen de skulle få hyra äntligen stod klar. När byggstöket runt omkring äntligen skulle försvinna och ett normalt liv i den nya stadsdelen kunde börja.

Bara fyra månader efter Beirutis öppnande slog pandemin till. Gästerna uteblev. Vissa dagar satt de ensamma i lokalen. Det var svårt att planera, mat fick slängas och det tog mycket energi från familjen att inte ge upp. Alla sparpengar hade lagts i projektet, alla familjemedlemmar hade bidragit för att få ihop verksamheten utan att ta lån.

Dennis, en av tvillingarna och i dag 26 år gammal, har precis tagit plats vid vårt bord och vilar en stund efter en ansträngande arbetsdag med att hämta varor till restaurangen och många andra arbetsuppgifter som ska göras i ett familjeföretag utan anställda. Han betraktar sig själv som äkta ”hallonbergare” och har – precis som sin bror David – aldrig funderat på att lämna området där han vuxit upp. Fotbollen i lokala laget Hallonbergen IF bidrog starkt till brödernas förankring i stadsdelen. Efter yrkesutbildningen fick Dennis en heltidsanställning på en ungdomsgård i Hallonbergen och jobbade där i sju år. När föräldrarna bestämde sig att satsa på sitt livs hittills största projekt ”Beiruti” ville han, precis som brodern, hjälpa till och sa upp sig från sin tidigare tjänst.

”Vi har stöttat varandra och det har fått oss att stå ut och hålla oss över vattnet. Det är kanske något som vi har tagit med oss från vår kultur, att det finns väldigt starka band i familjen”, säger Samir.

Nu är familjen Hanna nästan framme. Under hösten togs restriktionerna bort och gästerna har börjat återvända. Det är fortfarande febril byggverksamhet i närområdet, men närmast restaurangen har det värsta byggstöket lagt sig. Utvecklingen är positiv och det finns gott hopp om att det fortsätter på samma sätt. För dem som gillar välspelad orientalisk livemusik till sin mezze är Beiruti en riktig guldgruva. Om kvällarna kan man lyssna till Jalal Joubi, musiker från Syrien, som behärskar qanun, ett assyriskt stränginstrument som uppfanns på 1800-talet f.Kr. i Mesopotamien.

”De flesta i vår familj är uppvuxna här, och vi trivs med att ha vår verksamhet i hjärtat av Hallonbergen. Vi erbjuder en blandning av olika maträtter under lunchtid, och på kvällarna serverar vi traditionell libanesisk mat. Vår ambition är att våra gäster ska vara glada, mätta och belåtna. Därför fokuserar vi på kvalitet och service”, säger Azra.