Marabouparken – Sundbybergs eget Louisiana

En plats som älskas av många och som förtjänar stolthet. Ett Louisiana mitt i Sundbyberg. Konsthallschefen Helena Holmgren tvekar inte att jämföra Marabouparken med den berömda konsthallen norr om Köpenhamn.

Vi möter Helena Holmberg en solig dag vid den prunkande blomsterrabatten utanför konsthallens entré. Där trängs daggkåpa, solhatt och tagetes med indigo, röllika och vejde. Blommorna är en del av sommarens odlingsprojekt ”Parkfärg” och är basen för konstnären Ulla Wests spännande färglaboratorium i Marabouparken, beläget bara några meter bort, inne i byggnaden.

”Våra utställningar och vår konst belyser människans relation till naturen”, förklarar Helena. ”Mot bakgrund av den växande klimatkrisen ökar även människans behov att reflektera kring brännande ämnen som resursanvändning och miljöförstöring. Men det handlar också om att hitta glädje och energi någonstans, och det är konsten bra på.”

Stockholmsfödda Helena Holmberg har en gedigen erfarenhet av att jobba med samtidskonst. Hon sökte sig till Sundbyberg efter sex år i norska Trondheim där hon byggde upp en helt ny konsthall. När hon 2019 ställde sig inför valet att stadga sig för gott i Norge eller flytta tillbaka till Sverige kom den utannonserade tjänsten i Marabouparken precis i rättan tid.

Med sin inriktning för Marabouparken som en praktisk arena för samarbete mellan människa och natur ligger Helena Holmberg mycket nära grundarnas idéer. När parken växte fram mellan 1937 och 1955 på initiativ av då Sundbybergsbaserade chokladfabriken Marabou var det just för att med naturens, arkitekturens och konstens hjälp motverka urbaniseringens och industrialiseringens negativa effekter.

”Marabouparken ligger mitt i staden och bjuder på kultur på hög nivå. Kommunen har gjort en storslagen satsning som väckt uppmärksamhet i hela landet och i den internationella kulturvärlden. Något som sundbybergarna kan vara stolta över”, säger Helena Holmberg.

Vi sitter i det anrika styrelserummet från Maraboutiden, som ligger sida vid sida med det före detta chokladlaboratoriet och som är inrett med möbler av Carl Malmsten. Helena berättar att rummet med sin fantastiska utblick mot konsthallens trädgård kan hyras, till exempel av företag eller föreningar som också kan kombinera sina möten med en visning av utställningen.

En stojande högstadieklass hörs utifrån, de är på studiebesök för att utforska parken och dess skulpturer.

”Det är lite så det är här, många saker händer samtidigt”, säger Helena. ”Men det är också charmen med den här platsen, att den är så mycket använd av folk som bor här, så levande. Restaurangen har sin verksamhet här, man kan ta en lunch på uteserveringen, plötsligt dyker det upp ett bröllopspar i parken, småbarnsföräldrar och äldre människor som njuter av parken eller skolbarn som går en konstrunda.”

Marabouparken erbjuder sina besökare att beundra den digra skulptursamlingen. Och detta mitt i en tätbebyggd stad, i en grön oas av natur där det är vackert, fritt och öppet.

De vid intervjutillfället pågående utställningarna pågår fram till 3 oktober. Redan nu planeras förstås för nya tag. På tur står sedan Malmöbaserade författaren och konstnären Leif Holmstrand, tidigare verksam som poet under pseudonymen Anna-Maria Ytterbom, med utställningen Ur Djupet.

Läs mer på hemsidan Marabouparken konsthall!

Fakta om Marabouparken

• Marabouparken utsågs till Sveriges vackraste park 2008, en titel som bara utsågs 2003-2009.
  • Marabouparken konsthall drivs av Stiftelsen Parken med ändamål att främja och bedriva vetenskaplig forskning främst inom konstvetenskapen, samt att tillgängliggöra Marabouparken och dess konstsamling för vetenskapliga och allmänna ändamål.
  • Sundbybergs stad är en av stiftarna till Stiftelsen Parken och är också den största bidragsgivaren till Marabouparkens konsthall.