Så fungerar Sundbyberg

Här kan du kan läsa om hur Sundbyberg fungerar och hur vår stads demokratiska organisation ser ut.

Övergripande fakta om Sundbyberg

• Sundbyberg är landets minsta kommun till ytan med 8,8 kvadratkilometer.
  • Vid halvårsskiftet var vi 53 385 personer som bodde här vilket ger en befolkningstäthet på 6 066 invånare per kvadratkilometer. Med samma befolkningstäthet i hela Sverige skulle vårt land ha över 2,7 miljarder invånare.
  • 80,6 procent av de röstberättigade röstade i förra kommunalvalet i Sundbyberg 2018.
  • 27,7 procent av sundbybergarna är gifta, 37,5 procent sammanboende och 50,9 procent är ensamstående.
  • Sundbybergarnas medelålder är 37,6 år, näst lägst i Sverige efter Knivsta.
  • 31,5 procent av sundbybergarna är utrikesfödda.
  • Med 18,9 procent i kommunal skattesats har Sundbyberg den elfte lägsta kommunala skattesatsen i landet.

Hur det moderna Sundbyberg vuxit fram

Anders Petter Löfström beskrivs rättvist som Sundbybergs stads grundare. Löfström köpte Sundbybergs gård, i nuvarande Marabouparken, med tillhörande mark 1869. Han satte sig i styrelsen för Stockholms-Westerås-Bergslagens Järnvägar och såg till att den nya järnvägen drogs över hans mark genom Sundbyberg i stället för genom Sollentuna.

Löfström sålde sedan tomter till fabriker, men han sålde också mark till bostäder och såg till att det byggdes bostäder till mindre bemedlade stadsbor. Han säkerställde också att det blev plats för det andliga då han såg till att det byggdes ett kapell på en plats han själv valt ut och där Sundbybergs kyrka (byggd 1911) står i dag.

År 1876 var järnvägen färdig. År 1888 blev Sundbyberg köping och skildes från Bromma. Folkmängden var då uppe i ungefär 1 300 invånare. År 1927 blev Sundbyberg rikets 113:e stad och 1945 var antalet invånare runt 15 000. Sundbyberg bestod då enbart av de centrala delarna och den totala ytan i staden var blott 1,52 kvadratkilometer.

År 1949 utökades Sundbyberg med Lilla Alby (från Solna) och Duvbo municipalsamhälle (från Spånga landskommun) och därmed växte Sundbyberg till den storlek vår stad har i dag.

Sundbyberg har hela tiden expanderat. Tulemarken byggdes på 1940-talet, Storskogen på 1950-talet, Ör på 1960-talet, Hallonbergen på 1970-talet, Rissne på 1980-talet och på 2000- och 2010-talen har Brotorp och Stora Ursvik vuxit fram.

Förutom att järnvägen kom 1876 så fick Sundbyberg spårvagn till Norra Bantorget i Stockholm 1910. Den spårvagnslinjen lades ner 1959, men spårvagnstrafik återuppstod i Sundbyberg 2013 med tvärbanan. Tunnelbana kom 1975 till Hallonbergen och i mitten av 1980-talet till Rissne, Duvbo och Sundbybergs centrum.

Sundbyberg är under fortsatt förändring. Stadsdelen västra Ursvik har precis börjat byggas och vi kommer under de kommande åren att se stora omdaningar både i Rissne centrum, Hallonbergen centrum och Ör centrum.

Tvärbanans Kistagren kommer att få stationer i både Rissne och Ursvik och trafikstart planeras till 2023. År 2024 kommer sedan arbetet med att lägga järnvägen i tunnlar genom hela stadens centrum att påbörjas och det planeras vara färdigt 2032.

Vi vill utveckla Sundbyberg tillsammans med dig. Gå in via länken här nedanför och låt oss veta vad du tycker är viktigast för att göra Sundbyberg ännu bättre.