Tillsammans utvecklar vi vår stad

Att göra Sundbyberg ännu bättre är inte bara Centerpartiets pågående förvalskampanj. Det är också det vi hela tiden försöker arbeta efter.

Sundbyberg ska vara en stad där alla ska kunna trivas, oavsett vilka vi är eller var vi kommer ifrån. För oss i Centerpartiet är det ovärderligt att få samtala med många sundbybergare varje år. Alla frågor är viktiga oavsett område och storlek och inget perspektiv är obetydligt. Det är tillsammans vi utvecklar vår stad.

Vi är många på liten yta i Sundbyberg och när det blir många grävarbeten i vår offentliga miljö så blir det en utmaning. De senaste åren har de förberedande arbetena inför järnvägsnedgrävningen lett till en ganska stökig stadsmiljö som påverkat både framkomlighet, tillgänglighet och tillgång till parkeringsplatser.

Trafikverkets tidtabell för själva arbetet med järnvägstunnlarna har skjutits upp flera gånger efter det inledande tidsspannet på 2019–2025. Det årtal som gäller nu för byggstart är 2024. Arbetet med att konstruera de två tunnlarna beräknas ta åtta år. År 2032 är alltså det år som nu gäller som slutår.

För oss är det viktigt att staden fungerar så bra som möjligt under hela den här tiden och att vi försöker använda våra ytor på bästa sätt. Exempelvis har vi i år provat att ha en sommargågata med mer grönska samt utrymme för spel och lek på Vasagatan. De restauranger som finns i anslutning har också fått möjlighet till större uteserveringar. Med tanke på att tusentals människor besökt sommargågatan så har den blivit en succé. Självklart siktar vi på att upprepa konceptet nästa år.

Sommargågatan har dessutom blivit en del av ett promenadstråk från Sundbybergs station till Marabouparken där också privata fastighetsägaren Skandia bland annat har byggt en padelbana. Känn dig välkommen att komma med dina förslag på hur vi framöver kan göra promenadstråket ännu bättre.

Sedan coronapandemin startade för ett och ett halvt år sedan har värdet av att ha välskötta offentliga ytor och mötesplatser blivit extra tydligt. Vi sundbybergare behöver också våra grönområden och vi arbetar vidare för en grönare miljö, både i det lilla och i det stora.

Jag hoppas att du tar chansen och talar om för oss hur vi kan göra Sundbyberg ännu bättre. Du kan bidra med dina synpunkter på vår hemsida sundbybergscentern.se som du också når med din mobil via QR-koden i bilden nedanför. Jag träffar gärna dig på en fika eller promenad på stan och du är alltid välkommen att ringa mig eller mejla dina synpunkter och förslag. För det är verkligen så; din röst gör Sundbyberg ännu bättre!

Stefan Bergström

Stadsmiljö-, exploaterings- och näringslivskommunalråd för Centerpartiet

stefan.bergstrom@sundbyberg.se