Profil: Christina Wilson

Christina Wilsons politiska uppdrag genomsyras av ambitionen att försöka bidra till en stad utifrån människans behov. För henne är livet som skapas mellan byggnaderna ännu viktigare än själva husen som byggs.

När Christina Wilson 2015 klev in i Sundbybergs kommunpolitik var det just stadsbyggnadsfrågorna som hade lockat henne att engagera sig.

”Jag valde Centern för att inget annat parti har visat ett så genuint intresse för stadsbyggnadsfrågor. Och jag kände mig väldigt välkommen med mina funderingar. Som arkitekt vill jag att det vi bygger ska hålla god kvalitet”, säger Christina.

Bland annat lokalfrågan för förskolor och skolor driver hon genom sina uppdrag i både förskolenämnden och grundskole- och gymnasienämnden, men även utifrån sitt uppdrag i kommunstyrelsen.

”Vi har haft baracklösningar i allt för många år och både barn och personal behöver vackra och ändamålsenliga lokaler som byggs där de kan stå i hundra år.

Stockholmsfödda Christina flyttade 2004 från Södermalm till Tulemarken i Sundbyberg. Tulemarken är området som utgör norra delen av Centrala Sundbyberg och bebyggdes i första hand med funkisvillor under 1930-talet.

”Det finaste med Tulemarken är alla vackra gamla tallar där ekorrar och fåglar trivs. Vi bor verkligen mitt i naturen.”

Hon berättar anekdoten om nötskrikorna som ett år byggde bo under takutsprånget och sedan betraktade huset som sitt eget. Nu får de bygga bo i tallarna så människor och fåglar kan samsas om utrymmet på ett bättre sätt.

”Vi trivs väldigt bra här, det enda som stör är lövblåsare som tycks användas året runt. Och lite lugnare får man gärna köra när man genar genom området när det är kö på Tulegatan.”

Christina är en mycket uppskattad person i sina olika uppdrag och bidrar med värdefulla tankar, spännande idéer och konkreta förslag. Hon är noggrann, analytisk och strukturerad, men också självkritisk och hon brukar tänka efter före. Hon tar alltid reda på bakgrundsfakta för att bli kunnig i en aktuell fråga.

Första hälften av sitt arbetsliv har Christina arbetat som arkitekt, andra hälften som teknikinformatör, mestadels hos en av Sundbybergs största arbetsgivare Xylem med kontor i Hallonbergen, ett globalt ledande företag som arbetar för att lösa kritiska vatten- och infrastrukturutmaningar genom innovation.

Som kommunpolitiker tycker Christina att det är viktigt att vända på varje sten för att alla beslut blir så bra som möjligt.

”Alla beslut inom stadsbyggnad påverkar staden under väldigt lång tid. God arkitektur och en trivsam stad där människor kan mötas i parker och på torg handlar om så mycket mer än färgen på fasaden eller hur många våningar ett hus har.”

Varför ska man engagera sig i Centerpartiet i Sundbyberg?

”Alla behövs. Man behöver inte vara politiker hela livet, men någon gång borde alla engagera sig i något som vi sköter gemensamt. Och i Centerpartiet jobbar vi verkligen för att staden ska växa på ett bra sätt”, säger Christina.