Milot ska bli landets mest hållbara stadsdel

Vi står inför stora förändringar och förbättringar på flera platser i Sundbyberg. Här i landets minsta kommun växer det ständigt fram nya årsringar och med allt fler människor på samma yta är det än viktigare med god planering och kvalitet på våra offentliga ytor.

Särskilt i Ursvik har mycket hänt under de senaste åren. Flera hundra bostäder har färdigställts i kvarteren nära Milstensvägen och Gamla Enköpingsvägen. Forskarparken blev klar hösten 2021 och är en grön oas för både barn och andra. Den gamla kvarnen har rustats upp och Kvarnkullens förskola har invigts. Steg för steg utvecklas Ursvik till en allt större stadsdel. Något som också är väldigt tydligt i den västra delen, där flera byggen nu påbörjats och där tvärbanerälsen snart börjar läggas inför trafikstarten till Ursvik i slutet av 2023.

I Brotorp kommer en ny förskola att byggas på Stövarvägen. Dessutom är detaljplaneringen påbörjad av ett nytt stadskvarter med bostäder samt en ny och större livsmedelsbutik på den tomma marken nära ICA. Kapacitetsbrist för avlopp har gjort att planerna skjutits framåt i tiden. Det nya stadskvarteret är viktigt för Brotorp och därför ligger fullt fokus nu på att lösa vatten- och avloppsfrågan. Till våren 2023 kommer det att finnas förslag framme på hur den lösningen ska se ut.

I Miloområdet, på gränsen till Igelbäckens naturreservat i norra Ursvik, har vi nu satt rejäl fart på utvecklingsarbetet. Tillsammans med nio byggherrar tar vi fram en vision för området och i det fortsatta arbetet kommer även du och andra sundbybergare bjudas in att vara delaktiga under det kommande året. Centerpartiets vision är glasklar: Milot ska bli landets mest hållbara stadsdel och en port till naturen med möjlighet till både aktiviteter, rekreation och vistelse.

Redan nu finns det flera fritidsaktiviteter i Hus 77, den stora byggnaden i Milot. Vi vill att staden redan till nästa år också planerar för att utveckla fritidsverksamheter på andra platser i Milot, något som också kommer att bidra till att göra området tryggare.

I valet 2018 blev Centerpartiet det tredje största partiet i Ursvik och Brotorp. Det är ett förtroende som verkligen har förpliktigat. För mig som lokalpolitiker är att prata med olika sundbybergare bland det roligaste jag vet och jag försöker att hinna med att svara på alla mejl och telefonsamtal. Oavsett om det gäller trafikfrågor, kollektivtrafik, renhållning eller annat måste jag säga att jag är djupt imponerad över det positiva engagemang som finns bland invånarna just i Ursvik och Brotorp, alltid lösningsinriktat och hjälpsamt.

En mandatperiod på fyra år går fort och den 11 september är det dags för valdagen. Då är det du som är med och avgör vilka partier och vilka politiker som ska styra Sundbyberg de närmaste fyra åren. Jag hoppas att jag och Centerpartiet får ditt förtroende att fortsätta göra Sundbyberg ännu bättre. Du träffar oss flera gånger i Ursvik och Brotorp ända fram till valdagen och, precis som alltid, är jag inte längre bort än ett samtal, meddelande eller mejl.

Välkommen att höra av dig!

Stefan Bergström

Förstanamn för Centerpartiet i kommunvalet och fjärdenamn i regionvalet

stefan.bergstrom@sundbyberg.se

Facebook: @SBGstefan