Centerpartiet vädjar till majoriteten i Stockholms stad att rösta för bibehållen nolltaxa

Den styrande majoriteten har genom idrottsförvaltningen föreslagit att slopa den nuvarande nolltaxan för barn- och ungdomsverksamhet inom Stockholmsidrotten. Centerpartiet i Stockholms stad vädjar nu till majoriteten att istället hålla vad de lovade inför valet och tänka om.

– Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet lovade inför valet 2022 att bibehålla den nolltaxa som Centerpartiet initierade och tillsammans med den grönblå majoriteten införde under pandemin 2021 och sedan gjorde permanent 2022. Bara ett år senare ser vi nu hur samma trio vill nedprioritera idrott, barn och unga. Vi vädjar därför till den styrande majoriteten att göra om och rätt när det ska röstas om förslaget under kvällens idrottsnämnd, säger Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Förslaget innebär att idrottsförvaltningen åter vill börja ta betalt under det som kallas för icke-säsong från och med 2024. Något som Centerpartiet starkt emotsätter sig och också debatterades under gårdagens kommunfullmäktige i Stockholms stadshus.

"Barn och unga ska inte betala priset för en svår ekonomisk tid."

– Barn och unga ska inte betala priset för en svår ekonomisk tid. Det här var en av våra viktigaste reformer på idrottssidan under vår förra mandatperiod. Vi har varit i kontakt med både förbund och föreningar som vittnar om att detta kommer att slå hårt mot Stockholmsidrotten och i förlängningen mot hela samhället, säger Jonas Naddebo och fortsätter:

– Det kommer också drabba socioekonomiskt svaga områden extra hårt. I en tid av med eskalerade gängkriminalitet är det förstås beklämmande att vänstermajoriteten vill skära ner på de idrottsliga förutsättningarna. Trots att vi vet att idrott är viktigt för att hålla ungdomar borta från kriminalitet.

En rad idrottsförbund har reagerat starkt på den styrande majoritetens helomvändning i frågan och skrev under förra veckan ett gemensamt brev (bifogat nedan) till idrottsförvaltningen. De idrottsföreningar som Centerpartiet varit i kontakt med uttrycker också en stark oro inför att styret nu verkar vara på väg att bryta det vallöfte de alla gjorde under den idrottspolitiska debatten på Eriksdalsbadet som RF-SISU Stockholm arrangerade tisdag den 30 augusti 2022: https://www.youtube.com/watch?v=LDU_bzyJYE8

Föreningslivets brev till idrottsförvaltningen angående att ta bort nolltaxan för barn och unga. (PDF) , 63.5 kB.

Presskontakt: Pontus Hammarlund, pontus.hammarlund@stockholm.se, 076-122 94 01