Staden måste sluta konkurrera ut föreningslivet där det som mest behövs

Fr.v. Patrick Amofah (C), ledamot Järva stadsdelsnämnd Linn Bessner (C), ledamot Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd Christer Eriksson (C), ledamot Farsta stadsdelsnämnd Alice Vestlin (C), Skärholmens stadsdelsnämnd

Den styrande majoriteten i Stockholms stad har sedan den 1 januari kraftigt subventioneratsimskolor i egen regi i Husby, Tensta, Vällingby, Farsta, Skärholmen och Högdalen. Precis som Centerpartiet och Stockholms simförbund varnat för fick det omedelbart negativa konsekvenser för föreningslivet.

Anmälningstalen till föreningarnas simskolor minskade kraftigt i samband med att subventionerna infördes. Vi i Centerpartiet är nu djupt oroade över att det S-ledda styret i Stockholm, med sin politik, riskerar att konkurrera ut föreningslivet där det som mest behövs.

Vi delar såklart ambitionen att fler barn i socioekonomiskt svagare områden ska lära sig simma. Men som vi påpekade redan på förhand finns betydligt träffsäkrare åtgärder för att nå dessa mål. Åtgärder som inte sätter krokben för stadens livsviktiga föreningsliv.

Mer träffsäkert är att sänka kostnaden för simskola för hushåll med låga inkomster – vilket vi gjorde under förra mandatperioden när Centerpartiet hade ansvaret för idrottsfrågor. Dessutom stöttade vi skolorna, som har ansvaret för att lära barn att simma, med extra resurser i områden där simkunnigheten är lägre. Så ökar man simkunnigheten hos Stockholms barn utan att samtidigt slå undan benen för föreningslivet.

Stadens simskolor är en kortvarig verksamhet till skillnad mot föreningarnas simskola som är själva nycklen till en meningsfull fritid och ett sammanhang. Alltså precis det som många gånger hindrar ungdomar från att hamna snett. Dessutom är simning en jämställd idrott med stor potential att fånga upp tjejer till föreningslivet. En grupp som alltför ofta annarshamnar på efterkälken.

Centerpartiet tror på föreningslivets ideella kraft och människors engagemang. Därför vädjar vi nu till den styrande majoriteten att sluta driva en politik som konkurrerar ut stadens idrottsföreningar där de som mest behövs.

Håller du med - bli medlem genom att swisha 150 kronor till 123 421 85 33 tillsammans med ditt personnummer och mejladress.