Höjda patientavgifter drabbar boende utanför Uppsala

Socialdemokraternas och Miljöpartiets förslag till höjda patientavgifter missgynnar dem som bor utanför centrala Uppsala.

-Den som bor i till exempel Östhammar, Enköping, Tierp eller Heby kommer att få betala 150 kronor för ett besök hos en sjuksköterska på vårdcentralen, men den som bor centralt i Uppsala betalar bara 110 kronor för ett besök hos sjuksköterska på Uppsala Närakut. Det är en helt orimlig diskriminering av dem som bor utanför Uppsala, säger Centerpartiets oppositionslandstingsråd Johan Örjes (C).

-Detta är ett tydligt exempel på att förslaget till höjda patientavgifter är dåligt genomtänkt. Centerpartiet kommer därför på dagens landstingsstyrelse säga nej både till förslagen om att inför avgift på sjuksköterskebesök i primärvården och införandet av en särskild ambulansavgift.

- Från Centerpartiet ser vi att det kan finnas skäl för förändringar av strukturen för avgifter inom sjukvården. Det är dock inget som ska hastas fram i en kompletteringsbudget, utan kräver en ordentlig utredning och tydliga konsekvensanalyser, säger Johan Örjes.