Centerpartiet oroade över Hälsoäventyrets framtid

Centerpartiet i Region Uppsala lämnade i fredags in en interpellation till Vårdstyrelsens ordförande Malena Ranch (MP). Anledningen är att hälsoäventyret i Uppsala nu står utan lokal till hösten och att flera elever nu inte kommer kunna få ta del av Hälsoäventyrets verksamhet.

- Jag är mycket oroad över Hälsoäventyrets framtid. Trots att lokalsituationen har varit känd ända sedan länge så har ännu ingen ny lokal blivit färdigställd. Trots flera hundra elever i kö finns det nu risk för att det inte blir någon verksamhet alls i Uppsala till hösten, säger Johan Örjes, regionråd (C).

Situationen uppdagades när det blev klart att Hälsoäventyret inte längre kunde ha kvar verksamheten i sina lokaler på Svartbäcksgatan, samtidigt som den tilltänkta lokalen på Kungsgärdet inte är klar.

- Det är fortfarande inte klart vad som kommer hända med Hälsoäventyrets verksamhet till höst. Det verkar inte som om Socialdemokraterna och Miljöpartiet i regionledningen har någon plan för hur de flera hundra elever från bland annat Enköping som står i kö ska få ta del av verksamheten, säger Johan Örjes.

- Hälsoäventyret har en viktig roll det förebyggande folkhälsoarbetet i regionen och från Centerpartiet anser vi att det är viktigt att snabbt hitta en bra lösning för en sådan här viktig verksamhet, säger Örjes.

Ni finner interpellationen på denna länk , 371 kB.

För mer information kontakta:

Johan Örjes Regionråd, Centerpartiet

Olle Romlin Politisk Sekreterare, Centerpartiet