Uppsala regiongrupp
  • / Nyheter
  • / Centerpartiet oroade över Hälsoäventyrets framtid

Centerpartiet oroade över Hälsoäventyrets framtid

Centerpartiet i Region Uppsala lämnade i fredags in en interpellation till Vårdstyrelsens ordförande Malena Ranch (MP). Anledningen är att hälsoäventyret i Uppsala nu står utan lokal till hösten och att flera elever nu inte kommer kunna få ta del av Hälsoäventyrets verksamhet.

- Jag är mycket oroad över Hälsoäventyrets framtid. Trots att lokalsituationen har varit känd ända sedan länge så har ännu ingen ny lokal blivit färdigställd. Trots flera hundra elever i kö finns det nu risk för att det inte blir någon verksamhet alls i Uppsala till hösten, säger Johan Örjes, regionråd (C).

Situationen uppdagades när det blev klart att Hälsoäventyret inte längre kunde ha kvar verksamheten i sina lokaler på Svartbäcksgatan, samtidigt som den tilltänkta lokalen på Kungsgärdet inte är klar.

- Det är fortfarande inte klart vad som kommer hända med Hälsoäventyrets verksamhet till höst. Det verkar inte som om Socialdemokraterna och Miljöpartiet i regionledningen har någon plan för hur de flera hundra elever från bland annat Enköping som står i kö ska få ta del av verksamheten, säger Johan Örjes.

- Hälsoäventyret har en viktig roll det förebyggande folkhälsoarbetet i regionen och från Centerpartiet anser vi att det är viktigt att snabbt hitta en bra lösning för en sådan här viktig verksamhet, säger Örjes.

Ni finner interpellationen på denna länk

För mer information kontakta:

Johan Örjes Regionråd, Centerpartiet

Olle Romlin Politisk Sekreterare, Centerpartiet