KRIS FÖR 1177

Är det något man får lära sig som regionpolitiker så är det att marknadsföra 1177 - sjukvårdsupplysningen. Anledningen är att det är det bästa stället att ringa för den som behöver råd. Mycket bättre än att åka till vårdcentralen eller akutmottagningen. Kunnig personal guidar rätt i vården.

Men det förutsätter att det går att komma fram. Här om dagen hörde jag om någon som fått vänta över en timme på att få svar. Det duger naturligtvis inte och är långt ifrån acceptabelt, så började jag kolla lite.

Det var betydligt värre än jag kunde föreställa mig. Sedan Region Uppsala tog över sjukvårdsrådgivningen i egen regi är det allt fler som får vänta länge på att komma fram. Hela 80 procent får vänta mer än en kvart. I november i fjol var det 80 procent som fick svar inom en kvart.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet går ut lovar den ena miljonen efter den andra, men vad hjälper det om man missköter sin verksamhet till den milda grad att så fort de offentlig tar över driften så ökar väntetiderna för de som behöver hjälp.

För mer information, Kontakta:

Johan Örjes (C)
Regionråd
070-6115251