Centerpartiet i Region Uppsala söker Politisk sekreterare

Är du politiskt intresserad och brinner för att vara med och skapa ett bättre Uppsala län? Tycker du att politiska beslut ska tas så nära dem som berörs som möjligt? Vill du vara med och jobba för regional utveckling, bättre vård, kollektivtrafik och kultur i hela Uppsala län?

Om ovanstående stämmer in på dig, sök tjänsten som politisk sekreterare hos oss!

Centerpartiet styr Region Uppsala tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet i en blågrön koalition. Nu söker vi en politisk sekreterare som vill jobba för att leda Region Uppsala och ytterligare stärka Centerpartiets roll i valet 2022.

Arbetsuppgifter
Som politisk sekreterare är du ett stöd till Centerpartiets förtroendevalda i Region Uppsala. Du bistår dem bland annat genom att bedriva omvärldsbevakning, ta fram underlag till och förhandla fram politiska beslut, förslag samt hantera kontakter med press och media. Att skriva är en viktig del i rollen som politisk sekreterare. Du kommer vara behjälplig med att skriva debattartiklar, pressmeddelanden, beslutsunderlag, etc.

Som politisk sekreterare är du även en organisatorisk och administrativ spindel i nätet som är behjälplig med att arrangera möten, verksamhetsbesök och konferenser, liksom att koordinera aktiviteter med partiorganisationen eller Centerpartiets samarbetspartier.

Du kommer att ingå i en samverkan med övriga styrande partier i Region Uppsala.

Kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi förutsätter att du som söker tjänsten delar Centerpartiets gröna och frihetliga värderingar. Tidigare politisk erfarenhet och tidigare engagemang i centerrörelsen (Centerpartiet, Centerpartiets Ungdomsförbund, Centerstudenter, Centerkvinnorna) , särskilt erfarenhet från nämnd eller styrelsearbete i kommun eller region är meriterande.

Vi ser gärna att du har högskoleutbildning eller motsvarande. Intresse och kunskap för regionpolitik (hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur) är meriterande men inte ett krav.

Du behärskar det svenska språket mycket väl, är duktig på att formulera dig i skrift och du har ett stort intresse för svensk politik. Tjänsten innebär stor frihet under ansvar, varför det är viktigt att du kan arbeta självständigt och disponera din tid på ett effektivt sätt.

Anställningen
Tjänsten är på heltid med oreglerad arbetstid. Kvälls- och helgarbete förekommer men kompenseras genom att arbetstiden i övrigt är flexibel. Tjänsten är placerad på Region Uppsalas ledningskontor på Storgatan i Uppsala.

Vid frågor om arbetsuppgifterna eller anställningsvillkoren är du välkommen att kontakta regionråd Johan Örjes via johan.orjes@regionuppsala.se eller 070–6115251

Ansökan
Skicka ditt CV och ett personligt brev till regionråd Johan Örjes via johan.orjes@regionuppsala.se senast den 15 november 2021, märk mejlet med “Politisk sekreterare” i ämnesraden.