Julhälsning 2021

Solen kryper sakta över skogskanten utanför mitt fönster i fritidshuset i Övre Kågedalen. Det är riktigt gnistrade kallt ute, men vackert. Jag har tänt en brasa och myser i fåtöljen inför julen. Nu blir det en stund att vila och uppskatta den tid som vi har.

Snart har ännu ett år gått. Ett ovanligt händelserikt och rörigt år på många sätt. Både på gott och ont. Coronaviruset har fortsatt attackera oss och hela världen, vi ser ett förändrat klimat med naturkatastrofer som följd och regeringskriser har avlöst varandra.

Lokalt så ser vi hur stan förändras i takt med att den växer. Det är byggkranar i vartannat gathörn, trafiksituationen utmanas och det kommer många nya människor till vår kommun.

Utmaningar, naturligtvis! Men vi kan anta dessa utmaningar. Vaccinera dig är en del, tänk till hur vi nyttjar våra naturresurser är en annan del. Att jobba för Centerpartiets värderingar är en viktig och värdefull del. Här kan vi alla hjälpas åt.

Vi i Centerpartiet vill ha ett jämställt samhälle, det vinner alla på. Det behöver vi jobba med i vår vardag, hemma, i skolan, på jobbet, i föreningen och i alla andra sammanhang.

Vi vill att stad och land ska utvecklas tillsammans. Här ser vi möjligheter att våra kommundelar och landsbygder tar del av de företag, bostadsbyggande och människor som vill flytta hit. En attraktiv landsbygd gynnar alla och en attraktiv stad kan alla också ta del av. Det går med Centerpolitik.

Centerpartiet tror på varje människas rätt och förmåga att själv forma sin egen framtid. Och alla människors lika rätt och värde är grunden för Centerpartiets politik. Centerpartiets liberalism är social, decentralistisk och grön. Därför är jag Centerpartist. Det är min ledstjärna när jag jobbar politiskt för att göra Skellefteå bättre.

Nu lackar det mot jul och vi alla hoppas väl att kunna träffa nära och kära under helgtiderna som kommer. Det beror förstås mycket på hur smittspridningen av covid-19 ökar. Var rädd om varandra, håll avstånd, och stanna hemma om du inte känner dig frisk. Att ta vaccinsprutan är en bra julklapp till de vi har omkring oss.

Med önskan om en

God Jul och gott nytt år!

Carina Sundbom

Gruppledare Centerpartiet i Skellefteå