Alla ska ha råd att tanka grönt, svenskt biobränsle

Regeringen sänker klimatet när de sänker inblandningen av biobränsle i diesel och bensin. Klimatpolitiska rådet, miljöorganisationerna och drivmedelsföretagen protesterar. Och det gör såklart även Centerpartiet!

Nu har regeringen aviserat att de kommer sänka reduktionsplikten, från dagens 30 procent ned till 6 procent. Detta hävdar regeringen kommer sänka priset vid pump med 5:50 kronor. Men det dröjde inte länge förrän transportföretagen, drivmedelsföretagen och till och med statsministern själv ifrågasatte politiken.

För den som kör på bensin, innebär det enligt experterna några ören billigare bensin. För den som kör diesel handlar det kanske om några fåtal kronor. För klimatet innebär det 4 miljoner ton ökade utsläpp, varje år. En ökning av 4 miljoner liter fossil diesel, om dagen.

Förslaget från regeringen går helt enkelt inte ihop. Det regeringen åstadkommer är att på ett bräde missa Sveriges klimatmål, öka utsläppen och sänka bränslepriset med en hittills okänd, men lägre siffra än vad de först lovade.

Centerpartiet visar på en annan väg. Det behöver inte finnas en motsättning mellan att klara klimatmålen och se till att de som behöver bilen har råd att tanka. Därför har Centerpartiet tagit fram en modell för "Tanka svenskt!". Ett paket bestående av flera skarpa förslag som är bra för klimatet, för landsbygden och för Sverige.

Förslaget går ut på:

• att sänka momsen för biobränsle (1 kr/l lägre pris)
  • att sänka avgifter och skatter kopplade till reduktionsplikten (2 kr/l lägre pris)
  • att öka den svenska produktionen av biodrivmedel (1 kr/l lägre pris)

Med "Tanka svenskt!" kan vi sänka priset med fyra kronor per liter vid pump.

Det finns idag en jättestor potential för svenska biodrivmedel som sänker både priset och utsläppen. De nya förslagen säkerställer att biobränslet inte bara blir lösningen för att klara klimatet, utan också lösningen för att få ner priset. Samtidigt skapas nya jobb på landsbygden och gör oss mindre beroende av olja från skurkstater. På så sätt kan vi skona både miljön och svenskarnas plånböcker.

"Tanka svenskt!" är en viktig del i folkrörelsen för klimatet, där det blir enklare att ställa om oavsett plånbok och bostadsort. Så smart! Så centerpartistiskt!

Carina Sundbom (C), gruppledare, Skellefteå

Kjell Bergmark (C), ledamot kommunfullmäktige, Skellefteå