Den äkta valfriheten blir kvar!

Centerpartiet är väldigt nöjda efter den, för tredje sammanträdet i rad, debatt som idag slutade i ett beslut att låta LOV vara kvar i Umeå kommuns hemtjänst. Med röstsiffrorna 34-30 vann det förslag som innebär att lagen om valfrihet blir kvar i hemtjänsten.

November, december och januari. Efter tre fullmäktigesammanträden i rad var det idag dags för beslut i frågan om att ändra hemtjänstsystem i Umeå kommun. De två röda partierna förlorade omröstningen i både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, något som Centerpartiet är glada över.

- Det som saknats i den här debatten och den utredning som presenterats är brukarperspektivet. Socialdemokraterna går fram helt utan tanke på helheten, och glömmer dessutom bort att fråga de hemtjänstföretag som finns i kommunen, säger Anna-Karin Sjölander, ledamot av kommunfullmäktige och tidigare vice ordförande i Individ- och familjenämnden.

Den statistik som finns att tillgå visar att tre av fyra brukare idag har en LOV-utförare istället för den kommunala hemtjänsten. Centerpartiet anser att när verkligheten ser ut på det viset så måste det vara kvalitet och innehåll i den kommunala hemtjänsten som måste förändras, inte valfrihetssystemet.

- För oss i Centerpartiet är det viktigt att hålla den enskilda brukaren i fokus. Den oro som skulle uppstå när en ny upphandlingsperiod är närstående är något som vi vill bespara varje person som är i behov av hjälp för att klara sin vardag, något vi slipper nu när den äkta valfriheten i och med LOV får stanna kvar, säger Robert Axebro, ledamot av kommunfullmäktige.