UMEÅ KAN BÄTTRE!

Idag släpps Svenskt Näringslivs rapport om Företagsklimatet i Sverige. Umeå har sedan 2015 tappat i placeringar, och är nu på lägsta placering sedan 2010.
- Det här är pinsamt för Umeå och norra Sverige, säger Mattias Larsson, gruppledare för Centerpartiet i Umeå.

Svenskt Näringsliv släpper varje år sin undersökning Företagsklimat i Sverige. Det är en enkätundersökning som besvaras av företagare runt om i Sverige, i Umeå är det i år 155 företagare som svarat på frågor om allt i från medias attityder till företagande, och tillämpning av lagar och regler, till konkurrens från kommunen och tillgång till kompetens.

89, 124, 144, 185 och 194. Det är Umeås placeringar från toppåret 2015. Det kan jämföras med de kommuner som Umeå ofta jämför sig med: Västerås på plats 96 (upp 28 platser), Lund på plats 124 (upp 18 platser) och Linköping på plats 149 (ner 20 platser).

- Det är tråkigt när Umeå återigen sjunker i rankingen, för Umeå kan så mycket bättre, säger Mattias Larsson. Det våra företagare ger oss bra betyg för är tele- och IT-nät samt vägnät, tåg och flyg, vilket självklart är roligt. Men samtidigt får vi riktigt låga betyg vad gäller tex konkurrens från kommunen där vi hamnar 10 placeringar från botten, avslutar Larsson.

Centerpartiet har tillsammans med övriga Allianspartier i Umeå länge drivit på för att få igenom politik som skulle kunna göra företagsklimatet bättre i kommunen. Några av de frågor som C gick till val på handlar bland annat om att förenkla upphandlingen så att fler mindre aktörer kan delta, och att kommunen ska stötta nya aktörer som vill etablera sig. Vill du läsa hela avsnittet om företagande från vårt valmanifest så finns det på länken nedan.

Valmanifest - Ett företagsamt Umeå