Annie Lööf

Bild

Här kan du läsa om Annie Lööf på lättläst svenska.

Centerpartiets ledare heter Annie Lööf.

Hon är född 1983.

Annie kommer från en stad i Småland som heter Värnamo.

Hon är utbildad till jurist.

I valet 2006 kom Annie in i riksdagen.

2011 blev hon partiledare för Centerpartiet.

Annie har varit minister i regeringen med ansvar för företagen.

Annie Lööf tycker att människor ska få bestämma mycket själva.

Besluten skall fattas nära dem som berörs.

Det kallas närodlad politik

Annie vill att fler ska få jobb.

Annie vill att vi ska ha en bra miljö.

Och att det ska bli bättre för människor som bor utanför städerna.

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.