Centerpartiet har bäst politik för cirkulär ekonomi

Cirkulär ekonomi handlar om att återvinna och inte slösa på jordens resurser. Varje år undersöker företaget Cradlenet de politiska partierna. De tar reda på vilket parti som har bäst politik för cirkulär ekonomi. Centerpartiet blev det bästa partiet i undersökningen.
Politiker i Sverige och EU har för flera år sedan kommit överens om olika mål för att inte skada klimatet. Alla svenska partier tänker olika om hur vi ska jobba för att nå de målen.
Centerpartiet tycker att cirkulär ekonomi är viktigt.
Det handlar om att inte skapa så mycket avfall och använda jordens resurser på bra sätt.
Företagen Cradlenet och CirEko undersöker hur partierna vill jobba med cirkulär ekonomi.
Centerpartiet blev det bästa partiet i deras undersökning.
Det är fjärde året som Centerpartiet blir bästa parti.
Miljöpartiet var inte med i årets undersökning.
Centerpartiet fick 16 poäng. Det parti som fick minst antal poäng var Sverigedemokraterna.
Sverigedemokraterna fick 7,5 poäng.
Stina Larsson är politiker för Centerpartiet i riksdagen.
Hon jobbar med miljöpolitik och är glad för att Centerpartiet fått första plats i undersökningen.
Så här säger Stina: "Vi jobbar hårt med cirkulär ekonomi. Det är roligt att vi kommit på högsta plats
fyra år i rad!"
På bilden under texten kan du se hur experter har tyckt om partiernas svar.


