Mer pengar till flyktingar från Ukraina
%20DSC_6679%201500px.jpg)
Det bor många flyktingar i Sverige som kommit från Ukraina. Centerpartiet tycker att de får för lite pengar. Idag får de bara 71 kronor om dagen. Det räcker inte till mycket. Därför vill Centerpartiet höja till 132 kronor om dagen.
Ungefär 50 000 personer från Ukraina har flytt till Sverige
på grund av Rysslands invasion av deras land.
Människor från Ukraina har fått tillstånd att stanna i Sverige
enligt en särskild regel för flyktingar.
Den regeln kallas massflyktsdirektivet.
Massflyktsdirektivet innebär att flyktingarna får stanna i Sverige
men de får inte rätt till att få bidrag.
Exempel på bidrag är socialbidrag och bostadsbidrag
som man kan få om man tjänar lite pengar.
Flyktingarna får bara 71 kronor om dagen.
Många från Ukraina har haft svårt att hitta jobb.
Frivilligorganisationer varnar för att pengarna inte räcker till mat.
Det finns Ukrainska barn och kvinnor som är hungriga i Sverige.
Centerpartiet vill höja ersättningen från 71 kronor till 132 kronor om dagen.
Det är skamligt att de som har flytt undan krig lever fattigt i Sverige.
Det säger Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok

