23 feb 2024 11:59
Centerpartiets tre toppkandidater till eu-valet

Svante Linusson, Emma Wiesner och Abir Al-Sahlani
Den 9 juni är det val till EU, den Europeiska Unionen.
Politikerna i EU kallas "Europaparlamentariker". Alla partier har listor med personer som vill vara politiker i EU. Centerpartiets tre högsta namn på listan är: Emma Wiesner, Abir Al-Sahlani och Svante Linusson.
I EU samarbetar länder i Europa om gemensamma frågor. Sverige har varit medlem i EU sedan 1995.
Exempel på frågor som EU jobbar med: miljö och klimat, säkerhet och försvar, migration och organiserad brottslighet.
Centerpartiet jobbar för att EU ska bli ännu bättre och att pengar läggs på det som är allra viktigast.
Vår politik för ett starkare EU:
- EU ska jobba mer med miljö och klimat. Vi vill att människor inte ska skada klimatet efter 2050. Det kallas "klimatneutralitet".
- EU ska blir strängare mot de länder som bryter mot de europeiska värderingar.
- Länder i EU ska själva bestämma över sina skatter och andra viktiga frågor.
Dela

