Ett axplock från dagens stjärnparad i Almedalen

Under Almedalsveckans andra dag hade Centerpartiet ett fullspäckat program. Bland annat har vår försvarspolitiska talesperson Daniel Bäckström pratat om säkerhetsläget i vårt närområde med Göran Frisk, som tidigare var chef för ytattackflottiljen och taktisk ledare för ubåtsjaktstyrkan. Eskil Erlandsson har pratat med Carl-Jan Granqvist om vad Sverige kan vinna på att bejaka och utveckla sin matkultur.

Annie Lööf presenterade Centerpartiets ekonomiska seminarium, där Martin Ådahl bland annat förklarade hur vi vill reformera EU:s pris på utsläpp och ledde en paneldebatt.

Ådahl diskuterade även den ekonomiska krisen i Grekland med John Hassler, ordförande i Finanspolitiska rådet.

- Det är en väldigt liten ekonomi, så jag tror inte krisen i Grekland kommer få en direkt effekt på svensk ekonomi, sa Ådahl.

Centerkvinnorna anordnade ett seminarium om antibiotika, djur och människors hälsa, där Fredrick Federley pratade med Margareta Åberg, ansvarig för gris på LRF kött, om EU:s första djurhälsolag och arbetet för minskad antibiotikaanvändning. Samtalet leddes av Kristina Yngwe, riksdagsledamot och vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet.

- En ny djurskyddslag måste komma på plats i EU. Vi jobbar hårt med den frågan nu, meddelade Federley.