Förslag om ensamkommande steg i rätt riktning

Centerpartiet har länge drivit på för att ensamkommande som var minderåriga när de kom, men som hunnit fylla 18 under asylprocessen, ska få en ny chans.
Det är därför välkommet att regeringen nu till slut lägger ett förslag i den riktningen.
- Det är brådskande. Människor mår otroligt dåligt just nu. Sannolikheten är stor att vi utifrån det här förslaget kommer att kunna enas om någonting, säger Johanna Jönsson.

Frågan om ensamkommande ungdomar som fått utvisningsbeslut har länge varit omdebatterad fråga. Organisationer runtom i hela landet har engagerat sig, demonstrationer har arrangerats och i riksdagen har bland annat Centerpartiet satt press på regeringen att agera.

Vi har drivit flera förslag på området. Bland annat har vi krävt att de som var minderåriga när asylansökan lämnades in, och som har drabbats av långa handläggningstider, ska få möjlighet att stanna.

I går kom regeringen till slut med ett besked i frågan. I korthet går förslaget ut på att många av de ensamkommande ska få en ny chans till ett tillfälligt uppehållstillstånd för att gå gymnasiet. Om de sedan får jobb efter gymnasiet finns en möjlighet att ansöka om permanent uppehållstillstånd.

Centerpartiet välkomnar förslaget och kommer nu att analysera detaljerna.

- Vi är glada och lättade över att regeringen lägger fram ett förslag, till slut. Vi har från Centerpartiets sida drivit på ett bra tag för att regeringen ska hitta en lösning för de som var minderåriga när de kom, men som har drabbats av långa handläggningstider, säger Centerpartiets migrationspolitiska talesperson Johanna Jönsson till Aftonbladet.

Hon är hoppfull inför de diskussioner som nu ska äga rum över blockgränserna.

- Det är brådskande. Människor mår otroligt dåligt just nu. Därför är sannolikheten stor att vi kommer att enas om någonting, säger Johanna Jönsson till SvD.