Svenskt jordbruk behöver fler unga – stärk naturbruksgymnasierna

Annie Lööf

Framtiden för svenskt jordbruk kräver mer kompetens och fler unga i branschen. Centerpartiet vill därför satsa mer på landets lantbruksgymnasier.

– Det behövs mer framtidstro inom svenskt lantbruk. Branschen skriker efter kompetens och naturbruksgymnasierna har en nyckelroll i att utbilda framtidens lantbrukare, säger partiledare Annie Lööf.

Sverige är ledande när det gäller sund och säker matproduktion, som både är klimatsmart och tar bra hand om djuren. Bland annat har vi den lägsta användningen av antibiotika till djur i hela EU. För att branschen ska kunna må bra och växa behövs mer kompetens och ny arbetskraft i framtiden. Då är Sveriges naturbruksgymnasier en viktig nyckel, för att bana vägen för framtidens jordbrukare.

– Jag vill se ett starkt svenskt jordbruk även i framtiden. Tyvärr är trenden nu att gårdar minskar i antal. Vår lantbrukarekår blir allt äldre och den yngre generationen tvekar att ta över – den utvecklingen måste vi försöka ändra på. Lantbruket är helt beroende av människor av kött och blod som gör jobbet, säger Annie Lööf.

Centerpartiet vill stärka naturbruksgymnasierna för att få in fler unga i yrket, med sju olika förslag. Det handlar om att ge lantbruksnäringen mer inflytande över utbildningen, att kvalitetskraven höjs oh att tillsynen skärps. Det måste också bli enklare för fler att välja en naturbruksutbildning genom bättre karriärvägledning och yrkesvux. Dessutom fler branschskolor inom naturbruksområdet i hela landet, tillsammans med ett införande av meritpoäng för områdeskurser på yrkesprogrammen.

– Vi behöver mer svensk mat och stärka vår livsmedelsförsörjning. Det här är en viktig pusselbit i att garantera jordbrukets framtid. För att klara behovet av arbetskraft, men också möjliggöra för fler unga jordbrukare att ta över gården och marken, så behövs satsningar på utbildningen, säger Annie Lööf.

Ge lantbruksnäringen mer inflytande över naturbruksutbildningarna

Istället för dagens modell, med rådgivande programråd vid Skolverket, vill vi se nationella branschråd där företrädare för lantbruksnäringen är i majoritet.

Skärp tillsynen av yrkesprogrammen – involvera branschen

Det måste bli tydligare för elever, huvudmän och skolmyndigheter vad som krävs för en undervisningsmiljö av hög kvalitet – därför vill vi att yrkesprogrammens styrdokument, såsom examensmålen, ses över. Skolinspektionen ska också kunna göra mer för att se till att skolor har ändamålsenliga lokaler, maskiner och annan utrustning. Det nationella branschrådet ska dessutom ha möjlighet att yttra sig över tillstånd att etablera nya fristående skolor med yrkesinriktning.

Höj kvalitetskraven för att värna de sammanhållna naturbruksskolorna

Vi måste slå vakt om de traditionella naturbruksskolorna, och stärka samverkan regionalt mellan kommunerna och skolornas huvudmän. Vi vill också förändra systemet för inackorderingstillägg, så att skolor med internatboende inte missgynnas.

Förbättra karriärvägledningen

Centerpartiet vill att eleven får stärkt rätt till individuell och gemensam vägledning. Vi bör också byta benämning till karriärvägledning.

Yrkesvux behöver nationellt frisök

Vi vill införa nationellt frisök till yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar. Det innebär att den som exempelvis bor i Borås och som redan gått ut gymnasiet i framtiden fritt ska kunna söka en naturbruksutbildning i komvux i Dalarna. Det skulle öka valmöjligheterna för den som vill skaffa sig en naturbruksutbildning i vuxen ålder.

Utveckla fler branschskolor inom naturbruksområdet

Vi vill att nuvarande försöksverksamhet permanentas och breddas med fler skolor och ämnesområden.

Inför meritpoäng för områdeskurser på yrkesprogram

Kurser som är särskilt relevanta för en utbildning ska kunna ge meritpoäng vid antagning till högskolan, när det till exempel gäller fördjupningskurser inom naturbruksprogrammet för studier på Sveriges Lantbruksuniversitet SLU.