6 miljarder för en mer jämställd vardag

Mer kan göras för att öka jämställdheten. Centerpartiet vill satsa omkring 6 miljarder kr nästa mandatperiod för att skapa en mer jämställd vardag och återinföra en kraftigt förstärkt jämställdhetsbonus.

– Jämställdheten är en fråga där vi aldrig får slå oss till ro. Sverige ska vara världens mest jämställda land, inte bara på pappret utan också i praktiken, säger partiledare Annie Lööf.

I Sverige ska män och kvinnor, pojkar och flickor, ges samma möjligheter i livet och bära samma förväntningar. Det gäller alla delar av samhället, inte minst inom arbetslivet och föräldraskapet. Kvinnor ska ges samma möjlighet som män att utvecklas och känna sig trygga på jobbet, och samtidigt måste vardagspusslet kunna gå ihop – med hjälp av en förskola, skola och fritids som underlättar för arbetande föräldrar.

– Centerpartiet har gång på gång flyttat upp jämställdhetsarbetet på agendan, inom Alliansen och inom Januariavtalet. Vi vill öka den ekonomiska jämställdheten, jämna ut löneskillnader och skapa ekonomisk trygghet. Men det handlar också om hur arbetslivet och vardagspusslet ser ut, säger Annie Lööf.

Nu föreslår Centerpartiet jämställdhetssatsningar på nästan 6 miljarder kr kommande mandatperiod, för att ge fler kvinnor ökad makt över sina liv. Det handlar om en förstärkt jämställdhetsbonus i föräldraförsäkringen, fler satsningar på förskolan och ett höjt underhållsstöd till ensamstående föräldrar. Satsningar som gör skillnad här och nu.

– Inte minst kommer förslagen om höjt underhållsstöd för ensamstående föräldrar och en förstärkt jämställdhetsbonus i föräldraförsäkringen att jämna ut skillnaderna mellan mammor och pappor. Vi måste investera i det som ökar jämställdheten och som dessutom är bra för våra barn, säger Martina Johansson, talesperson i socialförsäkringsfrågor.

1. Återinför en kraftigt förstärkt jämställdhetsbonus

Vi vill återinföra en kraftigt förstärkt och smartare jämställdhetsbonus i föräldraförsäkringen. Föräldrapar med gemensam vårdnad som delat jämställt under de första 18 månaderna (det vill säga minst 40/60) ska få en skattefri jämställdhetsbonus på 50 000 kr, alltså 25 000 kr till vardera vårdnadshavare. Det är en tredubbling av den gamla jämställdhetsbonusen.

Kvinnor tar i dag ut större delen av föräldraledigheten, vilket får konsekvenser på arbetsmarknaden och i löneutvecklingen. Män tar ungefär ut 30 procent av de betalda dagarna, men i stor utsträckning på deltid, sommartid och utspritt över flera år. Femton år efter det första barnets födelse har inkomstskillnaden mellan pappan och mamman i genomsnitt ökat med hela 32 procentenheter. Det vill vi ändra på.

2. Kunskapslyft för förskolan

Vi vill satsa 150 miljoner kr per år den kommande mandatperioden på ett kompetenslyft i förskolan. Personal, i nio fall av tio en kvinna, ska få större chanser att öka sina kunskaper, bli tryggare i sin roll eller ta klivet in i en ny roll. Det bidrar också till att våra barn får ännu bättre förutsättningar för framtiden.

En förstärkt och enhetlig barnskötarutbildning

Barnskötare är den största yrkesgruppen i förskolan. Vi vill se ett barnskötarlyft och en standardisering av grundutbildning för barnskötare. Genom att skapa en nationell standard för barnskötare får dessutom arbetsgivare ett tydligare kvitto på vad en barnskötares utbildning innehåller.

Språklyft för förskolelärare

Vi vill förändra examensmålen för den som utbildar sig till förskolelärare, så att det klart och tydligt ingår att ha fördjupad kunskap om barns andraspråksutveckling. Svenskkunskaper bidrar också stort till att komma bort från utanförskap och segregation. Då måste varje förskola och förskolelärare ha kunskapen och förmågan att vara en brygga in i svenskan.

Utbildningsgaranti förskolelärare

Vi vill att Skolverket får i uppdrag att se över redan i dag färdigutredda förslag som kan stärka förskolans personal. Att det finns utbildningsplatser som gör det möjligt att läsa vidare för den som vill. Och att varje förskola får på plats en kompetensutvecklingsgaranti, som ger personalen möjlighet och rätt att vidareutbilda sig, utvecklas och växa på jobbet.

3. Höj underhållsstödet för ensamstående föräldrar

Centerpartiet vill höja underhållsstödet för ensamstående föräldrar. Det handlar om att öka den ekonomiska tryggheten för den förälder, oftast en kvinna, som inte får det stöd man har rätt till från den andre föräldern. Vi vill höja underhållsstödet med 300 kronor per barn och månad. Det ökar marginalerna för den som i dag har det tufft och stärker tryggheten och friheten för både barn och förälder.