Stoppa antibiotikaresistensen med globalt Parisavtal

Världshälsoorganisationen har pekat ut antibiotikaresistensen som ett av de största hoten mot mänskligheten. Centerpartiet driver på för ett globalt Parisavtal på området, tillsammans med skarpare EU-lagstiftning.

– Antibiotikaresistensen måste lösas på global nivå. För att stoppa den snabbt skenande katastrofen måste alla länder arbeta tillsammans, säger Emma Wiesner, Europaparlamentariker.

Antibiotikaresisistensen riskerar att kosta runt 10 miljoner liv globalt år 2050, om världens och EU:s länder inte agerar snabbare för att vända utvecklingen. Det finns en tydlig koppling mellan antibiotikaanvändning och dålig djurhållning. Mer än 70 procent av den antibiotika som säljs globalt används till uppfödning av livsmedelsproducerande djur.

– I många länder används antibiotika preventivt, för att kompensera för dåliga livsmiljöer för djuren. Ska vi få bukt med antibiotikaproblematiken måste vi börja med en bättre djurhållning i fler länder, säger Emma Wiesner.

Ny EU-lagstiftning, som Centerpartiet varit med och förhandlat fram, innebär ett förbud av import av kött från djur som fått antibiotika i tillväxtsyfte, tillsammans med förbud för att inom EU ge antibiotika rutinmässigt till djur eller för att kompensera för bristande djurhållningen.

– Våra svenska bönder ligger i absolut toppklass när det kommer till djurhållning och utfasningen av antibiotika. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och se till att fler följer den nya lagstiftningen. Att Sverige är bäst i klassen är bra, men om vi ska klara hotet så måste alla med, säger Emma Wiesner.

Centerpartiet har tidigare lagt ett förslag om ett globalt Parisavtal mot antibiotikaresistensen, som Europaparlamentet för några veckor sedan röstade för. Nästa år kommer också ett förslag på en ny EU-gemensam djurskyddslagstiftning, där Centerpartiet driver på för att höja djurvälfärden runt om i Europa och korta tiderna djur för transporteras. Det stärker också svenska bönders konkurrenskraft.

Centerpartiet driver på för:

• Ett globalt Parisavtal mot antibiotikaresistens
  • Starkare djurvälfärdslagar i hela EU
  • En mer restriktiv antibiotikalagstiftning
  • Mer transparens och mer tillgänglig data