Lars Weinehall tilldelas Thorbjörn Fälldins medalj

Centerpartiets partistyrelse har beslutat att tilldela Lars Weinehall Thorbjörn Fälldins medalj för 2021. Medaljen kommer delas ut under Centerpartiets valupptakt senare i vår.

- Det är med stolthet och självklarhet som Lars Weinehall tilldelas Thorbjörn Fälldins medalj. Lars är en av sin generations viktigaste företrädare för Centerpartiet. Alltid med den enskilda människans bästa i fokus. Hans ledarskap personifierar liberal humanism och följer helt i Thorbjörn Fälldins anda, säger Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

Thorbjörn Fälldin var en av 1900-talets främsta politiska ledare i Sverige. Under sin tid som partiledare för Centerpartiet 1971-1985 ledde han partiet till de främsta valframgångarna någonsin. Han bröt ett 44-årigt socialdemokratiskt maktinnehav och bildade den första borgerliga majoritetsregeringen sedan demokratins genombrott i Sverige.

Thorbjörn Fälldin har betytt oändligt mycket för Sverige, för Centerpartiet och för hans hembygd. Hans jordnära och värderingsstyrda ledarskap var inte minst viktigt under tiden som statsminister i en orolig omvärld. Thorbjörn Fälldin gick bort 23 juli 2016. Centerpartiets partistyrelse har beslutat att inrätta en medalj i hans namn som nu delas ut för tredje gången.

Årets mottagare av Thorbjörn Fälldins medalj är Lars Weinehall.

- Det går inte att överskatta det Lars gjort för Centerpartiet. Men inte heller för Umeå, Västerbotten och hela norra Sverige. Han har tagit med sig perspektiven därifrån in i allt han gjort och gör. Lars är också en person som använder sin kunskap och sina erfarenheter för att lyfta andra. Det är inte bara en sympatisk egenskap, som han delar med Thorbjörn Fälldin, det är också ett sätt att göra människor, organisationer och samhället bättre. Och något vi aldrig kan få för mycket av, säger Annie Lööf.

- Lars Weinehall är en förebild inom såväl politiken, akademin och läkarvetenskapen. Hans namn och arbete är känt långt utanför Sveriges gränser. Jag hoppas att vi är många som får ta del av hans kunskap och ledarskap i många år framåt, avslutar Annie Lööf.

Motivering till mottagaren av Thorbjörn Fälldins medalj för 2021

Lars Weinehall har spelat en avgörande roll för Centerpartiets utveckling under de senaste decennierna. Med en aldrig sviktande förmåga att sätta människan främst har hans ledarskap visat hur liberal humanism ser ut i praktiken. Han är en av sin generations viktigaste företrädare för vårt parti och har alltid använt sin kunskap och erfarenhet för att lyfta människor omkring sig.

Lars politiska bana utgår från Umeå och Västerbotten. Med två sejourer i Umeå kommunfullmäktige, den första mellan 1971 – 1980 och den andra mellan 2002 – 2006, har han varit med och påverkat såväl Umeås som hela regionens utveckling. Lars har burit med sig Västerbottens och norra Sveriges perspektiv i allt han gjort, oavsett roll. Som CUF-ordförande, när han ledde sin generations centerengagemang i kampen för en bättre miljö, mer förnybar energi och för internationell solidaritet. För en levande landsbygd och ett starkt lokalsamhälle. Eller som ordförande för den gröna och liberala tankesmedjan Fores där han, förutom att stärka utvecklingsarbetet kring entreprenörskap och företagande, klimatet och integration, också ser till att verksamheten omfattar hela landet och gör Fores till en ännu starkare kraft för liberala värderingar.

Mellan åren 1985 – 2007 var Lars ansvarig för utvecklandet och införandet av ett av världens största löpande interventionsprogram för hjärt- och kärlsjukdomar – Västerbottens hälsoundersökningar. Genom Västerbottensmodellen har fler, både i Sverige och världen, fått upp ögonen för värdet av ett förebyggande hälsoarbete. Det har räddat liv och gett människor fler och bättre år i livet.

Lars Weinehall har använt sin profession som läkare, medicine doktor och professor vid Umeå universitet för att ge viktiga perspektiv även på politiken. Med sin förmåga att lyfta in omvärlden, vetenskapen och tron på att agera förebyggande har han varit en ovärderlig röst i såväl partistyrelsen, verkställande utskottet som i den politiska debatten, internt och externt. Hans analysförmåga och klokskap har starkt bidragit till centerrörelsens utveckling och förmåga att hantera komplexa frågor under flera årtionden.

Genom att ständigt utveckla en relevant och betydelsefull grön och liberal politisk kurs och ständigt sätta den enskilda människans bästa i främsta rummet agerar han i Thorbjörns Fälldins anda. Det är därför med stolthet och självklarhet som Centerpartiets partistyrelse valt att tilldela Lars Weinehall Thorbjörn Fälldins medalj för 2021.