rösta som utlandssvensk i riksdagsvalet 2022

Den 11 september är det val till Riksdagen. Du som bor eller vistas utomlands kan rösta på din ambassad eller brevrösta från och med den 28 juli.

sol-has-bg sol-light-text

Till dig som är utlandssvensk

Hej!

I september är det riksdagsval i Sverige. Ett val där din röst kan göra skillnad.

På många sätt går det bra för Sverige. Vi har ett starkt näringsliv, exportsuccéer och tusentals småföretag som skapar jobb och utvecklar vårt land. Vi har en hög tillit till varandra och ligger i framkant kring både innovation och klimatarbete. Vi är ett land som blir starkare för varje dag.

Men det finns fortfarande områden vi måste ta tag i på allvar. Vi ser hur arbetslöshet och integrationsmisslyckanden fortsätter skapa utanförskap. Hur gängens dödliga våld sprider misstro, oro och rädsla. Hur många, inte minst äldre, oroar sig över hur ekonomin ska gå ihop när inflation och räntor slår mot den egna plånboken. När priserna på el och bränslen når nya rekordnivåer. Och varje dag ser vi hur klimatförändringarna fortsätter med oförminskad kraft.

Det krävs ett ansvarsfullt och handlingskraftigt ledarskap för att hantera detta. Ett ledarskap som kan göra allt det som är fantastiskt med vårt land ännu bättre. Förbättra företagsvillkoren, agera för klimatet, för jämställdheten och tryggheten. Utveckla och förstärka det som gör oss stolta över att vara svenskar, både på hemmaplan och utomlands. Men som också klarar av att vara den vuxne i rummet, ha förmågan att bygga starka, konstruktiva samarbeten. Sluta överenskommelser som håller över tid, kring frågor som rör energi, klimat, försvar och säkerhet. Göra det som krävs – för Sveriges bästa.

Centerpartiet har varit en kraft för detta i över ett sekel. Det kommer vi fortsätta vara. För oss är det uppenbart att Sverige behöver mer av grön, liberal och företagarvänlig politik. Att vi behöver göra ännu mer för klimatet, landsbygderna och jämställdheten.

Men för oss är det också uppenbart att det krävs mer. Att nästa mandatperiod inte kan se ut som den vi snart lämnar. Med nya giv i varje budgetprocess, en strid ström av misstroenden och en verklighet där helt avgörande beslut fattas med en rösts övervikt. För oss är det självklart att det krävs mer av samarbete, mellan ansvarsfulla, seriösa och toleranta partier. Att vi får en politik som lutar mer mot mitten, där reformerna, framtidstron och långsiktigheten finns. Jag hoppas att vi är fler som tror på och delar den tanken.

Årets val handlar om mer än sakfrågor. Det är ett värderingsval. Vi lever i en tid då ett krig rasar bara timmar bort från Sverige, där högerextremism, vänsterextremism och våldsbejakande islamism utmanar och hotar vår öppenhet och vår demokrati. I höst står populism och nationalism mot medmänsklighet och humanism.

Din röst är avgörande för vilka värderingar och vilket ledarskap som ska prägla Sverige framöver. Jag hoppas att du vill vara med och bidra till ett grönt, öppet, liberalt Sverige.

Den 11 september är det valdag i Sverige. Den 28 juli är första dagen som det är möjligt för dig som befinner sig utomlands att brevrösta från utlandet och den 18 augusti öppnar förtidsröstningen på svenska konsulat och ambassader i utlandet. Det kommer att bli ett jämnt val där din röst från utlandet kan göra stor skillnad. Jag hoppas att du använder din rösträtt och väljer att rösta på Centerpartiet, för Sveriges bästa.

Vänligen,
Annie Lööf, Partiledare (C)

Bli medlem i Centerpartiet