Arbetsrätt och fackförening

Många står utanför arbetsmarknaden samtidigt som många inte vågar byta jobb av rädsla för att vara den som är sist anställd. De lagar som en gång kom till för att skydda dem som jobbar har idag blivit något som stänger dörren till jobben.

Centerpartiet vill:

• Att det ska bli billigare att anställa så att fler jobb kan skapas
  • Att LAS (lagen om anställningsskydd) ska utgå från vilken kompetens de anställda har istället för hur länge man jobbat
  • Se självständiga fackföreningar som driver frågor som rör jobben, inte politik.

"Sveriges modell med avtal mellan arbetsgivare- och arbetstagarparter är bra. Den ska vi behålla och utveckla."

Pernilla Granberg, trädgårdsmästare, Arvidsjaur

Arbetsrätt och fackförening

Det är svårt att få ett nytt jobb idag. Den lagstiftning som finns på området stoppar oss från att byta jobb.

LAS, lagen om anställningsskydd, säger att den som är sist in på en arbetsplats också är den som måste sluta först om företaget går dåligt. Det gör att dörren till jobben stängs för alla de som står utanför arbetsmarknaden, som exempelvis unga och människor med utländsk bakgrund. För oss är det tydligt att arbetsrätten är föråldrad, orättvis och oflexibel.

För oss är det självklart att lagar som ska skydda de som jobbar inte samtidigt ska stänga dörren till jobben. Därför måste LAS sluta diskriminera de med färre år på arbetsplatsen. Hur länge du jobbat ska spela mindre roll än hur bra du faktiskt är på det du gör.

Vi vill att arbetsmarknadens parter, alltså arbetsgivarna och de anställda, ska bestämma mer över vilka spelregler som ska gälla. Då behöver lagarna inte styra så mycket. På så sätt blir det mer flexibelt och det blir lättare både att våga byta jobb och för många att få sitt första jobb. Det blir en trygg arbetsmarknad eftersom människor vet att om de förlorar sitt jobb så finns det nya jobb att gå till. Fortfarande ska varje uppsägning baseras på så kallad saklig grund och förhandlas om. Tryggheten på jobbet ska ligga i din kunskap och kompetens, det är vår övertygelse.

Ansvarig talesperson

Annika Qarlsson
Talesperson för frågor om arbetsmarknad, integration och jämställdhet. Riksdagsledamot Västra Götala...