GrOV Organiserad brottslighet och gänkkriminalitet

Dödsskjutningarna i Sverige har skjutit i höjden sedan 2011. Kriminella gäng hotar poliser och åklagare och i vissa områden sprider otryggheten ut sig. Grov organiserad brottslighet och gängbrottslighet måste straffa sig. Polisen måste få möjlighet att säkra bevis på fler sätt än idag.

Centerpartiet vill:

• Stärka polisen och rättskedjan, så att de bättre kan motverka grov organiserad brottslighet
  • Införa nolltolerans mot småbrott
  • Satsa mer pengar på vittnesskydd för att hjälpa den som vill hoppa av

Det är oacceptabelt att den organiserade brottsligheten breder ut sig och att kriminella gäng sprider otrygghet i vissa områden.

Vi vill att polisen ska kunna säkra bevis på fler sätt än idag, exempelvis genom hemliga tvångsmedel, och att det ska bli lättare för polisen att sätta upp övervakningskameror i brottsutsatta områden. Det är också viktigt att de som utreder grova brott får lättare att utbyta information med varandra.

De senaste åren har dödsskjutningarna i våra utsatta områden skördat många offer. Vi vill få stopp på skjutningarna genom att de synnerligen grova vapenbrotten straffas hårdare och poliserna blir många fler.

Eftersom brottskarriärer i de allra flesta fall inte inleds med grova brott, kan nolltolerans även mot småbrottslighet på längre sikt stoppa och backa utvecklingen i utsatta områden. Vi vill därför ha nolltolerans även mot småbrott som snatteri och skadegörelse med start i vissa områden. Att säkerställa en lokalt förankrad polis med fler och synliga poliser och med mer resurser är en absolut förutsättning för att genomföra detta.

Ansvarig talesperson

Johan Hedin