A-kassa och omställningsförsäkring

A-kassan, eller arbetslöshetsförsäkringen, är en försäkring som vi tycker ska vara tillfällig. Den ska fungera så att det blir lätt för människor att byta jobb – lättare än vad det är idag.

Centerpartiet vill:

• Att a-kassan ska vara allmän och omfatta alla som har kvalificerat sig
  • Höja nivån på a-kassan under de tre första månaderna av arbetslösheten, för att sedan snabbt trappas ner

A-kassan är inget bidrag, det är en försäkring.

Genom att betala in en avgift kan du också få ersättning om du skulle bli arbetslös en period. Vi tycker att a-kassan borde höjas. Den höjningen ska kombineras med att ersättningen snabbare trappas ner, och med fler stödjande insatser. Då tror vi att fler uppmuntras att hitta ett nytt jobb snabbare.

För oss är det viktigt att a-kassan är en försäkring som fokuserar på omställning. Det vill säga då du går från att vara anställd i en organisation till att hitta ett nytt jobb. Den ska uppmuntra rörlighet och underlätta för människor att byta jobb. Ett flexibelt arbetsliv där människor vågar byta jobb utan rädsla att bli långvarigt arbetslösa är den flexibla arbetsmarknadsmodell vi vill se.

Annika Qarlsson
Talesperson för frågor om arbetsmarknad, integration och jämställdhet. Riksdagsledamot Västra Götala...