Apotek

Tack vare apoteksreformen har fler människor fått nära till sitt apotek och det går lättare att få tag på läkemedel även på kvällar och helger. Det är därför en viktig reform som vi vill värna och utveckla.

Centerpartiet vill:

• Värna apoteksreformen
  • Se till att alla människor har tillgång till de läkemedel de behöver

Apoteksreformen har förbättrat tillgängligheten

2009 genomfördes en apoteksreform, som gav privata aktörer möjlighet att driva apotek och möjlighet för butiker att sälja receptfria läkemedel. Innan reformen var Sverige ett av få länder i världen där staten hade monopol på att driva apotek. Sverige var ett av de sämsta länderna i Europa gällande antal apotek per invånare. Öppettiderna hos apoteken var begränsade och det var ofta svårt att få tag på läkemedel under kvällar och helger.

Sedan apotekreformen genomfördes har antalet apotek ökat kraftigt. Orter som tidigare aldrig haft ett apotek har fått det. Apotekens genomsnittliga öppettider har också ökat med drygt 10 timmar i veckan sedan 2009. Dessutom har möjligheten till handel på nätet av läkemedel och apotekstjänster utvecklats, vilket har förbättrat tillgängligheten för den som har svårt att ta sig till ett apotek som till exempel äldre och personer med funktionsnedsättning.

Apoteksreformen har varit framgångsrik och förbättrat tillgängligheten. Vi vill värna reformen och fortsätta att göra det enklare för människor att få tillgång till de läkemedel de behöver.

Ansvarig talesperson

Anders W Jonsson
Förste vice partiordförande, Sjukvårdspolitisk talesperson, ledamot av det verkställande utskottet....