Apotek

Tack vare apoteksreformen har fler människor fått nära till sitt apotek och det går lättare att få tag på läkemedel även på kvällar och helger. Det är därför en viktig reform som vi vill värna och utveckla.

Centerpartiet vill:

• Värna mångfalden av olika apotek i hela landet
  • Förbättra tillgängligheten genom att öppna för farmaceuter på distans
  • Stärka stödet till apotek i glesbygd

sol-has-bg sol-light-text

Apoteksreformen har förbättrat tillgängligheten

Sedan apoteksreformen genomfördes 2009 har antalet apotek ökat kraftigt. Orter som tidigare aldrig haft ett apotek har fått det. Vi vill fortsätta arbeta för apotek i hela landet.

Apoteksreformen gav privata aktörer möjlighet att driva apotek och möjlighet för butiker att sälja receptfria läkemedel. Innan reformen var Sverige ett av få länder i världen där staten hade monopol på att driva apotek. Sverige var ett av de sämsta länderna i Europa gällande antal apotek per invånare. Öppettiderna hos apoteken var begränsade, väntetiderna ofta långa och det var ofta svårt att få tag på läkemedel under kvällar och helger.

Sedan apoteksreformen genomfördes har antalet apotek ökat kraftigt. Orter som tidigare aldrig haft ett apotek har fått det. Apotekens genomsnittliga öppettider har också ökat med drygt 10 timmar i veckan sedan 2009. Vi vill värna reformen och fortsätta att göra det enklare för människor i hela landet att få tillgång till de läkemedel de behöver.

Tillåt farmaceuter på distans

Brist på farmaceuter och den växande e-handeln med apoteksvaror har gjort det svårare att driva fysiska apotek på landsbygden. Därför vill vi göra det möjligt att driva lokala apotek med farmaceuter på distans på samma sätt som en läkare idag kan träffa dig och ordinera behandling digitalt eller över telefon. Vi vill också stärka stödet till apotek i glesbygd.

Ansvarig talesperson

Anders W Jonsson
Sjukvårdspolitisk talesperson. Riksdagsledamot för Gävleborgs län.

Bli medlem i Centerpartiet