Djurens rättigheter

Sverige har världens bästa djurskydd, vilket betyder att vi tar hand om våra djur för att de ska må bra och vara friska. Det är viktigt att vi tar hand om våra djur som bl.a. ger oss kött, mjölk och ägg. Men också våra husdjur som hundar. Tyvärr har hundsmugglingen ökat senast år, det måste vi göra något åt. Centerpartiet har många bra förslag för att djuren ska kunna leva ett bra liv och skyddas från lidande.

Centerpartiet vill:

• Sänka kostnaderna för de svenska bönderna som tar hand om djuren.
  • Skärpa reglerna för EU-länder att hand om sina djur.
  • Göra mer för att stoppa hundsmugglingen

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

Sänk kostnaderna för de svenska bönderna som tar hand om djuren

Det kostar lite mer att låta kycklingarna få mer utrymme att röra sig på, och att låta korna komma ut på sommaren. Om vi sänker kostnaderna för våra bönder kan de fortsätta producera bra mat med världens bästa djurskydd.

Men man kan också handla mer svenskt kött själv så svenska bönder får sälja mer av den mat de producerar. Från djur som mår bra.

Skärp reglerna för EU-länder att hand om sina djur

I många länder har djuren inte det lika bra som djuren i Sverige, och vi vill hjälpa andra länder i EU att bli bättre på att ta hand om sina djur. Våra kor får gå ute och beta på sommaren, och grisar får röra sig fritt och ha knorren kvar.

Om vi beslutar om gemensamma regler som ska gälla för alla EU-länder så får fler djur det bättre. Till exempel, i många länder ger man djur antibiotika, vilket är farligt för djur och människor i stora mängder. I Sverige använder vi minst antibiotika i djurhållningen. För att djuren inte ska bli sjuka måste dom må bra. Det gör djur på svenska gårdar.

Hundsmugglingen måste bort, för att hundarna ska må bra

Tyvärr ökar hundsmugglingen till Sverige. Hundvalpar från utlandet har inte fått de vaccinationer som krävs och riskerar att sprida smittsamma sjukdomar som rabies och parasiter. Dessutom är hundsmugglingen ofta en del av en organiserad brottslighet.

Mer måste göras för att stoppa hundsmugglingen och minska lidandet. Vi vill bland annat göra det möjligt för veterinärer att anmäla misstanke om hundsmuggling och se över straffskalan för den som smugglar hundar.

Läs mer om vår politik

Bli medlem i Centerpartiet