En levande landsbygd

Centerpartiet har i över 110 år kämpat för den svenska landsbygden. Vi tycker att oavsett vart du bor, om det är på landet eller i en storstad, ska du kunna bo, leva och förverkliga dina drömmar. Vi vill se till att människor får bestämma och ta del i besluten som fattas nära dem.

Centerpartiet vill:

• Stärka den lokala demokratin.
  • Ha en levande landsbygd med jobb, skola, sjukhus och bostäder.
  • Att landsbygden ska vara viktig i den gröna omställningen.

sol-has-bg sol-light-text

Stärk den lokala demokratin

Vi vill att besluten ska fattas så nära dem som berörs och att människor ska kunna fatta beslut om hur de vill leva sina egna liv. Det betyder att människor som bor på en plats ska kunna tycka till om saker som sker i deras vardag, och inte att någon annan ska bestämma det åt dem. Till exempel, om det ska byggas en ny skola i en bygd så är det viktigt att man inkluderar människor som bor där och frågar dem vart man ska bygga skolan, hur stor den ska vara och hur många elever som ska gå där.

En levande landsbygd med jobb, skola, sjukhus och bostäder

Oavsett om du bor på landsbygden eller i en stad har du rätt till vård och skola av hög kvalitet. Du ska exempelvis inte behöva vänta länge på en ambulans om du har skadat dig och räddningstjänsten ska komma om skogen eller huset börjar brinna. Vi vill bygga fler bostäder så att människor kan bosätta sig vart dom vill, och vi vill bygga fler och bra vägar för att göra det lättare att transportera sig. Vi vill också skapa fler jobb för lärare, läkare och sjuksköterskor att jobba på landsbygden.

Landsbygden är viktig för den gröna omställningen

Grön omställning innebär att vi ska minska miljö- och klimatpåverkan genom att minska utsläppen från våra fordon, fabriker, hus, och vi ska återvinna våra kläder och produkter, och ta hand om naturen för att bevara den biologisk mångfalden. Den gröna omställningen rör alla delar av samhället och alla delar av landet. Med landsbygdens och skogens hjälp kan vi skapa klimatsmarta varor och tjänster, till exempel att satsa på bilar som går på biogas istället för bensin. Våra skogsägare som tar hand om skogen är också viktiga i den gröna omställningen.

Läs mer om vår politik:

Centerpartiets landsbygdspolitik