Trygghet för alla

Du ska kunna leva utan att vara rädd för att bli utsatt för brott, oavsett om du bor på landsbygden eller i stan. Det ska finnas poliser som kan hjälpa dig i hela landet om du blir utsatt för brott, och för att minska risken att du blir utsatt för brott. För Centerpartiet innebär trygghet att du kan somna utan att vara orolig för inbrott, gå till skolan utan oro för mobbning eller gå ut utan rädsla för att bli rånad. Tryggheten ska också gälla alla, både kvinnor och män. Du ska veta att samhället står på din sida. Dom män som utsätter kvinnor för övergrepp och kränkningar ska straffas hårdare. Kvinnor ska kunna känna sig trygga i att få det skydd dom behöver för att kunna lämna en skadlig relation.

Centerpartiet vill:

• Att det ska finnas fler poliser i hela landet
  • Att samhälle och polis måste jobba mer tillsammans för att förebygga att brott sker
  • Att män som slår aldrig ska komma undan.

sol-has-bg sol-light-text

Det ska finnas fler poliser nära dig

Fler synliga poliser skapar både förtroende och trygghet. Förtroendet för polisen bygger på att dom både hinner med att utreda både grov kriminalitet som misshandel och mord, och vardaglig brottslighet som skadegörelse och stölder.

Centerpartiet vill göra stora satsningar på polisen för att garantera att den finns närvarande överallt i samhället, såväl i staden som på landsbygden. Polisen måste också få jobba med polisarbete och vi tycker därför att polisstödsassistenter kan ta över en del av det administrativa arbetet.

Dessutom vill vi att det ska finnas trygghetsvärdar som ska fungera som en länk mellan lokalsamhälle och polis.

Brott som aldrig begås drabbar inget offer

Det förebyggande arbetet är väldigt viktigt för att hindra kriminalitet och att brott sker. Det måste finnas en starkare samverkan mellan polis, skola, och socialtjänst så att barn och unga som riskerar att hamna i brottslighet fångas upp tidigare.

Det är också viktigt att vi gör ordentliga satsningar på jobb och fritidsaktiviteter eftersom vi vet att det minskar risken för sociala problem.

Centerpartiet jobbar för att öka samverkan mellan kommuner, samhälle och företag så att alla barn och unga ska kunna få en meningsfull fritid och jobb.

Sex ska alltid vara frivilligt och våld är alltid oacceptabelt

Sex ska alltid vara frivilligt. Ingen ska behöva känna sig pressad till att ha sex. Varken i det verkliga livet eller på nätet. Centerpartiet står bakom samtyckeslagstiftningen, det vill säga att det ska vara förbjudet att ha sex med en person som inte tydligt har sagt ja eller aktivt visar att den vill delta.

Centerpartiet vill också att alla elever tidigt ska få en bra sex- och relationsundervisning som ständigt stärks för att motverka sexualbrott.

Mäns våld mot kvinnor är en av våra största jämställdhetsfrågor och våld i nära relationer är ett akut problem. Centerpartiet vill skärpa straffen och kriminalisera kontrollerande beteenden. Dessutom vill vi att tjej- och kvinnojourer ska få en långsiktig finansiering så att dom som vill lämna en våldsam relation alltid har någonstans att vända sig.

Läs gärna mer om Centerpartiets politik:

Lag och rätt - vår politik

Bli medlem i Centerpartiet