UTRIKES- OCH BISTÅNDSPOLITIK

Sverige samarbetar med många olika länder, både dom som tycker lika som oss och dom som inte gör det. Det är genom samtal och samarbete som man kan hitta gemensamma lösningar på olika problem. Centerpartiet vill att Sverige samarbetar med andra länder om bland annat bistånd, säkerhet och mänskliga rättigheter.

Centerpartiet vill:

• Att Sverige ska ge ett högt bistånd till fattiga länder.
  • Att Sverige blir säkrare genom att gå med i försvarsalliansen Nato.
  • Att mänskliga rättigheter blir viktigare för alla länder och FN.

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

Sverige ska ge ett högt bistånd till fattiga länder

Sverige är ett av världens rikaste länder och har råd att ge ett högt bistånd till de fattigaste länderna och de fattigaste människorna.

Vi vill att 1 procent av Sveriges budget går till bistånd. Men det är viktigt att biståndet går till rätt saker och används på rätt sätt. Centerpartiet vill att mer av biståndet ska gå till klimat och ren energi, demokrati och rättsstaten och hållbara jobb på staden och på landsbygden.

Sverige blir säkrare i Nato

Kriget i Ukraina har visat att Ryssland inte tvekar att gå i krig med andra länder. Sverige och många av våra grannländer ligger i närheten av Ryssland och Ryssland har hotat både oss och dom. Även om det är mycket liten chans att Ryssland anfaller Sverige så behöver vårt försvar bli bättre.

För att vi ska bli ännu säkrare är det viktigt att vi samarbetar med våra nära vänner och grannar om försvar. Vi vill därför att Sverige går med i Nato, och då tillsammans med vårt grannland Finland som vi redan har ett nära försvarssamarbete med.

Mänskliga rättigheter måste bli viktigare för alla länder och FN

De mänskliga rättigheterna gäller alla människor över hela världen, och ingen får exempelvis bli slav eller torterad. Att man får bestämma över sitt liv och sin kropp är också en mänsklig rättighet. Men idag är det många ledare och länder som ifrågasätter de mänskliga rättigheterna och helst vill begränsa dom. Det kan vi inte gå med på.

Vi vill att mänskliga rättigheterna blir viktigare för alla länder och att Sverige inleder en diskussion i FN om hur viktigt det är, och att FN själv blir bättre på att visa att de mänskliga rättigheterna är viktiga.

Läs gärna mer om Centerpartiets utrikes- och biståndspolitik:

Utrikes- och biståndsfrågor - Centerpartiet

Bli medlem i Centerpartiet