Den sjukskrivne läkaren

SVT har skapat rabalder genom att låta en sjukskriven läkare som är engagerad hos socialdemokraterna utgöra exempel för problemen med de nya sjukskrivningsreglerna. SVT har nu pudlat rejält. Mycket dåligt förarbete har man erkänt. Det allvarlig slarvet är inte att man missat att läkaren var engagerad för socialdemokraterna utan att man inte satt sig in i hans medicinska bakgrunden. Vad som redovisats om läkaren är att han hade haft en stroke och därefter bara klarade av att arbeta 75%. Försäkringskassan menade då att han skulle ta ett arbete där han kunde arbeta 100% ex vis på Samhall. Reglerna säger att man inte kan kräva att få arbeta deltid på ett tidigare arbete om man har större arbetsförmåga i ett annat arbete. Den golvläggare som slitit ut sina knän och därför bara kan arbeta 25% innan smärtan blir för svår kan inte kräva att få vara sjukskriven 75% utan måste hitta ett annat arbete. Helt rätt tycker jag och det överenstämmer nog med de flestas uppfattning. Problemet med den sjukskrivne läkaren är att han haft en stroke. Efter en stroke får man oftast en global nedsättning av arbetsförmågan. Det innebärt att den sjukskrivne läkaren med största sannolikhet inte kan arbeta mer än 75% oavsett arbete.  Jag hade under gårdagen tillfälle att diskutera exemplet med två försäkringsmedicinskt mycket erfarna kollegor, den ena disputerad på området. Båda var av uppfattningen att "den sjukskrivne läkaren" inte var ett exempel på hur det nya regelverket slår utan snarast ett exempel på ett eller flera dåligt formulerade läkarintyg som gjort att Försäkringskassan inte kunnat fatta ett riktigt beslut. För mig ett exempel på hur orimligt det är att i direktsändning kräva att en partiledare ska kunna fälla omdömen i komplicerade försäkringsmedicinska frågor. Bättre om journalisterna Knutson och Hedenmo istället koncentrerat sig på att pressa statsministern på motiven till reformerna och vilka ytterligare förändringar han kunde tänka sig.