Valmanifesta eller ej?

En stor framgång för Alliansen har både 2006 och 2010 varit att gå till val på ett gemensamt valmanifest.  Det blir då tydligt för väljarna vad en röst på Alliansregeringen leder till. Både från valmanifest 2006 och 2010 har de flesta vallöften faktiskt bockats av, blivit verklighet. Det har inte hindrat Centerpartiet att därtill ha ett eget valmanifest för att visa vilka frågor, frånsett de alliansgemensamma, som Centerpartiet kommer att driva. Skillnaden mot oppositionen blir dessutom tydlig. En röst på V, MP eller S ger ingen garant för vilken politik som kommer att drivas. Det senaste exemplet är sossarnas paradfråga, sommarjobb åt alla ungdomar, som redan några timmar efter att den offentliggjorts totalsågades av Vänsterpartiet. Jag läser nu i Expressen att centerriksdagsledamöter, ej namngivna, är tveksamma till ett gemensamt valmanifest. Jag har aldrig tidigare, vare sig i riksdagsgrupp eller i partistyrelse, hört någon för fram den ståndpunkten. Jag utgår ifrån att Alliansen även i valet 2014 kommer att presentera ett gemensamt valmanifest och att Centerpartiet därtill kommer att tydligt lyfta fram ytterligare frågor där vi vill gå vidare.