Tack för förtroendet

Centervänner m fl

Nu är det klart. Det blir Kristina Yngwe och jag som kommer att företräda Centerpartiet och Skåne i Riksdagen 2014-2018.

Tack alla Ni som stött mig och Ni som tävlat med mig om riksdagsplatsen i Skånes norra och östra valkrets. Tack också till Er som varit anställda av partiet i valrörelsen.

Centerpartiet i Skåne kommer att företrädas av en nyvald och en omvald, en kvinna och en man, en ung och en äldre, en ganska ny och en erfaren politiker. Vi kommer att kunna komplettera varandra men har också mycket gemensamt.

Johan Linander, min tidigare centerkollega för Skåne i riksdagen kommer jag och riksdagsgruppen att sakna. Jag kan bara önska honom lycka till med att göra klar den jur kandexamen, han inte hann slutföra, när han tog jobbet som politisk sekreterare till mig som regionråd i Region Skåne för 16 år sedan. Efter tolv år i Riksdagen och uppdrag som vice ordförande i Justitieutskottet, kan Johan ha en hel del att lära ut till sina lärare på juristutbildningen i Lund.

Centerpartiet är det fjärde största partiet i vår riksdagsvalkrets. Men vi har totalt tappat en hel del röster. Jag gläds mycket åt att vi gjort relativt bra riksdagsval i Tomelilla, Simrishamn, Östra Göinge, Kristianstad och Ängelholm. Men vi har tappat ganska mycket i några av våra starka centerkommuner Osby, Hässleholm och Båstad. I kommunvalet i Tomelilla ökade Centerpartiet 3,3 % och blev större än Moderaterna. Även i kommunvalen i Simrishamn och Kristianstad tog vi fler platser i fullmäktige – Bra jobbat – Grattis !

Naturligtvis störs jag av Sverigedemokraternas stora framgångar, inte minst på landsbygden i vår valkrets. Vi behöver analysera och diskutera detta missnöje, som dock mest gått ut över Moderaterna.

Som riksdagsledamöter blir vi i grupp inbjudna till många möten och arrangemang anordnade av företag, organisationer, länsstyrelsen, universitet och högskolor i och utanför Skåne. Detta ger sällan medial uppmärksamhet.

Min ambition, för den kommande mandatperioden i opposition, är att bli mer synlig i Skåne i media, genom fler besök hos företag och organisationer, som vi i Centerpartiet själva tar initiativ till. Minst ett sådant egeninitierat besök i månaden, där partiets ledande kommun- och regionvalkretsföreträdare medverkar, är en rimlig nivå. Det blir ca 50 sådana besök under mandat-perioden.

Hälsningar

Per-Ingvar Johnsson