ENIGHET KRÄVS FÖR EN POSITIV UTVECKLING AV SKOLORNA I AVESTA

Bild

De problem i skolan som diskuterats det senaste året kan inte lösas på kort tid. Centerpartiet är redo att, tillsammans med de partier som delar vår bild, arbeta för en positiv utveckling av Avestas skolor.

Trots att det genomförts stora organisationsförändringar och att det i den budget kommunfullmäktige beslutade om i juni finns förstärkningspengar till skolan, känns det som om åtgärderna mer tar sikte på symtom än orsaker. Nyckeltal som gruppstorlek, personaltäthet och kostnad per elev har självklart sin plats i den politiska diskussionen om resursfördelning, men ger i sig inte en bättre verksamhet. Vi tror att det krävs ett långsiktigt förändringsarbete för att åstadkomma en hållbar verksamhet.

För att uppnå kommunens mål ”Barn och unga ska uppleva en hög grad av trygghet i skolan” måste skolan ha:

• En miljö som uppmuntrar och uppskattar allas självständiga tänkande.
  • Ett tillåtande klimat som belönar risktagande och ser det som en möjlighet till inlärning.
  • Ett förhållningssätt där man blir respekterad för den man är.
  • En människosyn där alla duger.

Det vill säga en värdegrund, som speglar kommunens vision för skolan. För att nå dit är det främst fyra villkor som gäller:

• Att återupprätta ordning.
  • Att lyfta lärarnas självförtroende, status och arbetsglädje.
  • Att ge rektorer möjlighet att verkligen leda sina skolor i stället för att mest fungera som kommunala administratörer.
  • Att skapa en öppen skola dit föräldrar är välkomna att samarbeta.

Om inte dessa villkor är uppfyllda, hjälper inga förändringar i organisation och arbetssätt och resultaten kommer inte att bli bättre. Men förändring tar tid och kräver resurser.

• Det måste råda ordning. Inget framgångsrikt arbete kan bedrivas under våld och bråk och buller och stök. Den sociala träningen, som är en stor del av skolans uppdrag, kan inte äga rum vid sidan om arbetet, den sker genom arbetet i skolan.
  • Skolan ska ha tydliga normer kända av personal, elever och föräldrar när det gäller rättigheter och skyldigheter i det sociala umgänget i skolan.
  • Lärarna måste få stöd, så att de känner lust och glädje, har höga förväntningar på eleverna och kan fokusera på sitt uppdrag

Att lära barnen - oavsett religion, etnisk bakgrund, klass och kön - att läsa, skriva, tänka, använda datorer, uppskatta kultur, tala väl och uppträda på ett sådant sätt att de kan utvecklas och kan bidra till samhällsbyggandet med sin kreativitet och sina lösningar.

Ett problem i dag är otydliga förväntningar på skolledarnas uppdrag. Rektorerna slits mellan olika roller och alltför många fastnar som chefer i en kommunal administration, med uppgift att bereda sammanträden och allt ifrån ekonomi till samarbete med förskolan. Ledarskapet är nyckeln till framgångsrika skolor och har betydelse på alla nivåer – från politiken och ända ut i klassrummet.

Centerpartiet söker nu väljarnas stöd för bättre ordning i Avestas skolor och ställer därför frågan:

Engagerade lokala politiker och politisk enighet har visat sig vara en framgångsfaktor. Vilka av partierna i Avestas kommunfullmäktige är beredda att arbeta för en långsiktig förändring av skolan enligt den modell som Centerpartiet har redovisat här ovan?

Klicka här för att komma till originalartikeln!

Bli medlem i Centerpartiet