Så har Rut-avdraget skapat jobb – i tio år

I dagarna fyller Rut-avdraget tio år. Nu är det ett helt decennium sedan Alliansen, på initiativ av Centerpartiet, sjösatte reformen som har gjort det betydligt billigare att anlita hjälp i hemmet.

Med facit i hand kan man konstatera att Rut-avdraget blev en succé. Få politiska reformer har så tydligt skapat fler jobb, fler småföretag och underlättat för så många människor, inte minst äldre och småbarnsfamiljer, i deras vardag.

ss

Att jobben i väldigt hög utsträckning gått till människor med utländsk bakgrund gör också Rut-avdraget till en oerhört framgångsrik integrationsåtgärd. Där så många förslag för att få in nyanlända i arbete har gått bet – där har RUT lyckats.

Bara i Västra Götaland har Rut-avdraget skapat 3 390 jobb sedan det infördes för tio år sedan, enligt färska siffror från tjänstesektorns arbetsgivarorganisation Almega. Svarta jobb har blivit vita och helt nya arbetstillfällen har skapats tack vare RUT, vilket har genererat mer pengar till den gemensamma välfärden i Västra Götaland.

Förutom nya jobb har Rut-avdraget inneburit att tusentals hushåll fått möjlighet att köpa hushållsnära tjänster till en betydligt billigare peng. Bitar i småbarnsfamiljers livspussel har lagts på plats och äldre har kunnat få hjälp med dammsugning och trädgårdsskötsel när kroppen sagt ifrån. I Västra Götaland var det förra året totalt 107 321 hushåll som köpte Rut-tjänster, enligt Skatteverket. Det vittnar om en oerhört populär reform.

Trots detta har regeringen halverat taket i Rut-avdraget, vilket också visade sig direkt i statistiken. Efter att regeringen kapade Rut bromsade utvecklingen av köpta Rut-tjänster in, men tog fart igen när man efter påtryckningar från Centerpartiet breddade Rut-avdraget med fler tjänster.

Eftersom Rut-avdraget funkat så bra, inte minst för att skapa nya jobb, blir vår slutsats att Sverige behöver mer RUT, inte mindre. Vi i Centerpartiet vill därför tredubbla Rut-avdraget genom att höja taket från 25 000 till 75 000 kronor per år. Vi vill dessutom införa senior-RUT, där avdraget höjs från 50 till 60 procent för personer över 80 år. På det sättet kan våra allra äldsta ännu lättare ta del av RUT-tjänster.

Grattis RUT på 10-årsdagen! Vi i Centerpartiet kommer slåss för dig i tio år till.

Fredrik Christensson (C)
Riksdagsledamot Bohuslän