Ulf Hammarlund satsar på Centerpartiet

Ulf Hammarlund är inte bara en känd mediaprofil på Gotland. Förra året blev han medlem i Centerpartiet och nyligen fick han sitt första politiska uppdrag, som ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. 65 år gammal har han tagit klivet in i politiken som nybörjare.

Varför blev det Centerpartiet?

- Jag har nästan alltid röstat på Centerpartiet, framför allt i kommun- och regionvalen. Jag har gjort många tester och valkompasser på internet och alltid hamnat närmast Centerpartiets politik, säger han.

Även om Ulf Hammarlund först nu fått sitt första politiska förtroendeuppdrag för Centerpartiet hjälpte han partiet redan innan valet 2018. Dels i en arbetsgrupp för kommunikationsfrågor och dels i valanalysgruppen efter valet. För att ta steget att bli aktiv har det varit avgörande att han fått ett positivt intryck av andra medlemmar i Centerpartiet på Gotland, samt att han har stort förtroende för Annie Lööf som partiledare.

Vilka av Centerpartiets politiska frågor är viktigast för dig?

- Först och främst en levande landsbygd. Men också frågor som rör näringsliv och företagande som är viktigt för Gotlands utveckling. På riksnivå tycker jag att partiet tagit ansvar i flyktingfrågan och det uppskattar jag mycket, förklarar han.

Och vilken är den viktigaste frågan för Gotland generellt?

- Att vi får en tredje elkabel är avgörande för Gotland för att vi ska kunna växa. Men utöver det så måste jag säga allt som rör skola och sjukvård och att vi får en positiv utveckling inom dessa verksamheter.

Ulf Hammarlund tycker att det är viktigt att engagera sig i politiken och nu efter att han blivit pensionär har han äntligen tid att sätta sig in i hur allt funkar. Uppdraget som ersättare i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ser han som en perfekt start och i år kommer han att fokusera på att vara med och lära sig så mycket som möjligt.

Vad vill du säga till dem som är nyfikna att engagera sig politiskt men som tvekar?

- Att våga ta steget eftersom det är bästa möjliga sättet om man vill vara med och påverka. Framför allt de som är pensionärer har ju så mycket kunskaper och erfarenheter att dela med sig av, säger han.

............................................................................................................................................................................................

Fakta:

Namn: Ulf Hammarlund

Ålder 65

Bor: Västerhejde

Yrke: Pensionär, tidigare redaktionschef på Gotlands Tidningar (GT)

Gör på fritiden: Spelar golf och gillar att resa.

Bästa med Gotland: Närheten till allt.