Krönika från Gotlänningens ledarsida

Regionens ekonomiska ställning försämras snabbt

Eva Nypelius (C), regionråd i opposition.

Förra veckan ägnades till stor del åt dialogmöten med Region Gotlands olika verksamheter. Ett sätt att fördjupa kunskapen om verksamheterna, hur de jobbar med de av regionfullmäktige beslutade målen samt fördjupning av ekonomin i år samt inför budget 2025.

Det är bra genomgångar samtidigt som det blir tydligt att alla har höga ambitioner som kommer vara svårt att nå på grund av att resurserna är begränsade.

Den långsiktiga finansiella analys över 10 år som gjorts för regionen visar att de ambitioner som finns för nya investeringar framöver skulle innebära ett årligt effektiviseringskrav på 1,62 procent eller en skattehöjning på 3,59 kronor om inget annat görs. Och då är inte ny ishall med.

Regionens ekonomiska ställning försämras snabbt nu. Rekordstort underskott 2023, minusbudget 2024 samt som det ser ut stora underskott i verksamheterna även i år.

Man frågar sig om ekonomi är prioriterat för den nuvarande politiska ledningen med S&M? Varför gjordes inte åtgärder redan ifjol när man såg att det kom att bli stora underskott?

Att statsbidragen skulle minska visste vi ju innan, det kom inte som en överraskning under året. Fullmäktige beslutade om tydliga uppdrag till nämnderna men utan större effekt.

Den urholkning av ekonomin som nu sker är drastisk. Efter förra mandatperioden lämnade vi över en god ekonomi med bedömningen ”god ekonomisk ställning” men nu går det snabbt utför. Det ska bli intressant att höra revisorernas syn på detta.

Problemet med att inte ha en ekonomi i balans är ju att det försvårar för regionens viktiga verksamheter som vård, skola och omsorg.

Alla måste utgå från de resurser som finns annars skjuts bara problemen på framtiden och det blir en ryckig och svårplanerad verksamhet som tvingas till snabba besparingar.

Ambitioner och mål behöver stämma överens med tillgängliga medel annars blir det en ohållbar situation för medarbetarna.

Gör vi rätt saker? Behöver vi se över målen så de blir mer realistiska då vissa är kostnadsdrivande utan att det ger så mycket mervärde för medborgarna.

Har regionen råd att satsa på nya verksamheter och nya investeringarna i det här ekonomiska läget? Ja, frågorna och funderingarna är många inför den kommande budgetberedningen i maj.

I veckan kom regeringens vårändringsbudget. Den är rekordstor säger den moderata finansministern samtidigt som kommuner och regioner hade förväntat sig mer då behoven är stora.

Till skolan tillförs bara 500 miljoner som ska fördelas till 290 kommuner. För Gotland innebär det cirka 3 miljoner extra i år men behoven är långt större. Resurser behövs för att ge elever trygghet och kunskap samt minska utanförskap och rekryteringen till gängen. Barn och elever är vår framtid som behöver satsningar!

Men, men ute skiner solen och våren är nu förhoppningsvis på gång på riktigt, så njut av livet!

Eva Nypelius (C), regionråd i opposition