INSÄNDARE

Om riskerna är för stora behöver andra vägval göras för ny ishall

Johan Malmros, gruppledare för Centerpartiet på Gotland.

Det finns en bred politisk enighet om behovet av en ishall i Visby som svarar mot dagens och framtida behov. Enighet råder också om att en sådan satsning behöver finnas med i regionens investeringsplanering.

Vi är glada över det engagemang som finns inom idrottsrörelsen, inte minst inom ishockeyn. Men vi måste hitta ett sätt som är lagligt och hållbart, och tillsammans med idrottsrörelsen skapa de förutsättningar som issporterna behöver.

Det sätt som S & M-styret har valt att driva frågan är på många sätt vårdslöst och medför betydande risker för alla parter.

Gotlänningarna och idrotten förtjänar en bättre hantering där inte högt ställda förväntningar riskerar att i ett alldeles för sent skede ställas inför ekonomiska eller rättsliga realiteter som stoppar ishallen.

Vi i oppositionen har under processens gång på olika sätt försökt att få riskerna tydligt värderade för att regionen ska ha en möjlighet att parera för dem. Vi upplever att S & M-styret har satt på sig skygglapparna och driver frågan utan att reflektera kring konsekvenserna.

Av den rättsutredning som är gjord kan man dra slutsatsen att den tänkta byggentreprenaden bryter mot lagen om offentlig upphandling (LOU). Det påtalas också att driftsstödet riskerar att ses som ett upphandlingspliktigt kontrakt, och därmed bryta mot lagen.

Lånet i sig riskerar att utgöra ett förtäckt bidrag med den räntenivå som kalkylen är byggd på, och även med en högre, marknadsmässig ränta riskerar lånekonstruktionen att vara oförenlig med kommunallagen.

Den största risken är dock den ekonomiska. Omfattande investeringsbehov och kostnadsökningar framöver innebär stora påfrestningar. Den förväntade kostnadsökningen som ishallen medför gör att cirka 20 miljoner kronor årligen behöver hämtas hem från annan idrott eller från annan kommunal verksamhet.

Det enda jämförbara exemplet på ett liknande hallupplägg i Växjö skiljer sig från det tänkta upplägget på Gotland. Att det gick att göra i Växjö 2006 innebär inte automatiskt att upplägget är lagligt i dag nästan 20 år senare.

Underlaget behöver vidareutvecklas så att det framgår tydligt och transparent hur stora de juridiska och ekonomiska riskerna är och hur de kan hanteras. Om riskerna är för stora behöver andra vägval göras. Det behöver också tydligt framgå hur finansiering kan lösas i relation till Region Gotlands ekonomiska läge.

En ishall står högt på prioriteringslistan, och engagemanget bland idrottsutövare, frivilliga, föreningar och företagare behöver tas tillvara på ett sätt som blir långsiktigt hållbart för hela Gotland.

Johan Malmros (C), gruppledare
Saga Carlgren (V), gruppledare