Ordning och reda för Gotland framåt

Alliansen på Gotland har den här mandatperioden sett till att Gotland fått ordning och reda i ekonomin vilket ger förutsättningar för viktiga och nödvändiga investeringar inom bland annat välfärden, samhällsbyggnad och kultur och fritid.

2021 gjorde vi ett historiskt starkt resultat på Gotland motsvarande 216 miljoner kronor och i år pekar första delårsprognosen på 226 miljoner kronor. Starkt bidragande till detta är den stadigt ökande befolkningsutvecklingen vilket ger ökade skatteintäkter, vilket tillsammans med ordning och reda i ekonomin gör att vi kan finansiera viktiga investeringar.

Vår offensiva investeringsbudget för 2023-2024 uppgår till nära 1,4 miljarder kronor. Detta gör det möjligt att satsa på investeringar i välfärden så som två nya äldreboenden – ett i Klintehamn och ett i Hemse, tillbyggnad av Tingsbrogården, modernisering av sjukvårdslokaler, förskolor och grundskolelokaler.
Gotland har äntligen medel till ett nytt badhus, vilket varit efterfrågat i över 20 år. Vi kan även avsätta pengar till två nya idrottshallar – en i Roma och en i Visby.

Därtill klarar vi att fortsätta utbyggnaden av vatten- och avlopp med motsvarande 125 miljoner kronor årligen. Tekniska nämnden och Miljö- och byggnämnden får extra medel för att ta fram planer för byggbar mark över hela ön samt för att hantera det stora trycket av bygglovsansökningar. Dessa satsningar är viktiga eftersom en av våra största utmaningar är bostadsbyggande och att lösa bostadsbristen framåt.

I Alliansens budgetförslag för 2023 ser vi även till att ha en ekonomisk buffert för oväntade utgifter, inte minst viktigt med tanke på det osäkra världsläget och ökande kostnader. Samtidigt satsar vi på medarbetarna och välfärdens kärna, vård skola och omsorg. Med vårt förslag klarar vi 123 miljoner kronor i överskott på sista raden, motsvarande 2 procent av totala budgeten - helt enligt regionfullmäktiges mål. Samtidigt som vi kan göra viktiga och efterlängtade investeringar.

Det är att ta långsiktigt ansvar för hela Gotland.

Eva Nypelius (C)
Andreas Unger (M)