Tveksamt om S vill ha utveckling i Roma

När Centerpartiet började driva på frågan om utveckling och försäljning av fastigheter i Roma så började socialdemokraterna kritisera och komma med egna förslag. Detta trots att de själva haft möjlighet att föreslå försäljning av tomter och fastigheter i Roma långt tidigare

Centerpartiet har varit drivande i frågan om utveckling i Roma genom Romapaketet. Det vill säga försäljningen av tomter på Ekgatan i Björke, fastigheten gamla Klostergården samt den nu avstyckade fastigheten gamla Romabadet.
Det har hela tiden varit viktigt för oss att utveckla Roma som plats att bo och leva på. Vi har tillsammans med utvecklingsaktörer sett behovet av fler bostäder i området och att samtidigt möjliggöra för badmöjligheter igen i Roma. Beslutet om att försäljning av delarna i Romapaketet är taget i demokratisk ordning i regionfullmäktige och laglighetsprövat i domstol eftersom det överklagades. Nu är äntligen lantmäteriförrättningarna klara och endast de formella besluten återstår för att slutföra affären.

Då hör vi återigen hur Socialdemokraterna, både genom nya regionstyrelsens ordförande och på ledarsidan Gotlands Folkblad, förfasa sig över hur dålig affären är. Om dåvarande S-styret som stängde Romabadet 2015 hade accepterat en försäljning av badet redan då hade läget varit annorlunda.

Men i stället skriver Erik Fransson på Folkbladet att ingen ville befatta sig med badet - det är ju inte sant! Den köpare regionen nu säljer till var intresserad av köp sedan länge. Och varför agerade de inte för fler bostäder i stället för att nu i efterhand kritisera hur försäljningen av Ekgatan genomförs?

Erik Fransson påstår också att inga krav finns på minsta lilla bassäng. Helt felaktigt och jag undrar om han ens läst underlagen till beslut. Det har från början varit tydligt att den ska fungera för simundervisning och rehab.

Nu i markgenomförandeavtalet står inskrivet att det ska vara en simbassäng som minst har måtten 8 x 15 meter och vars djup är 90-170 centimeter med sluttande botten för att återköp av badtimmar ska ske.

Jag förstår inte varför Socialdemokraterna är sådana motståndare i retoriken trots att demokratiska beslut har fattats? Jag tvivlar på att de verkligen vill bidra till någon utveckling i Roma.

Jag är glad att vi från Centerpartiet drivit på och att Region Gotland nu är på väg att landa affären för Romas bästa men beklagar samtidigt att det tagit så lång tid eftersom förutsättningarna är annorlunda nu än när regionstyrelsen i februari tog beslut om att markanvisning skulle ske.

Jag känner full tillit till köparna som vill förverkliga sin vision om ett modernt badhus samt bygga bostäder i Roma för att få fler året runt boende. Det är landsbygdsutveckling i praktiken.

Eva Nypelius (C)