Interpellation

Inför en återkommande Gotlandsvecka i de offentliga köken

Gotlandsveckan genomfördes i de offentliga köken under vecka 45, år 2022.

Gotlandsveckan är ett sätt att speciellt uppmärksamma närproducerade livsmedel, gotländska råvaror av hög kvalité, samtidigt som det ger en stimulans och erkännande till de gotländska gröna och blå näringarna.

Målet är att erbjuda gotländska livsmedel i så stor utsträckning som möjligt under en vecka. Gotlandsveckan 2022 blev mycket positiv och uppskattades av såväl gäster som medarbetare.

De verksamheter som tog del av Gotlandsveckan var skolor, förskolor, särskilda boenden för äldre och de verksamheter inom hälso- och sjukvården som serverar måltider lagade i köket på lasarettet.

Syftet med att införa en återkommande gotlandsvecka, är att skapa ytterligare möjligheter att öka andelen gotländska livsmedel i de offentliga måltiderna, bidra till efterfrågan av vidareförädlade produkter och därmed stödja hela den gotländska livsmedelskedjan samt skapa uppmärksamhet för gotländsk mat.

Mina frågor till regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin:

• Hur går planeringen för årets Gotlandsvecka?
  • Vilken vecka kommer Gotlandsveckan ske i år?
  • Kommer du som Regionstyrelsens ordförande att bidra till att Gotlandsveckan blir årligen återkommande?

Eva Nypelius, Centerpartiet