Så skapar vi långsiktighet för högstadiet i Fårösund

Barn och utbildningsnämnden har nu beslutat att Fårösundsskolans högstadium blir kvar. Det är ett bra och nödvändigt beslut, och en lättnad i första hand för berörda föräldrar och elever. Det här beslutet är också en förutsättning för att den positiva utvecklingen på Norra Gotland, inte minst på Fårö ska hålla i sig. Det är helt enkelt inte rimligt att lösa rekryteringsproblem med att dra bort kommunal service, särskilt inte utbildning från delar av Gotland. Med beslutet slogs inriktningen fast, men nu börjar det verkliga arbetet för att skapa en långsiktigt stabil lösning för Fårösunds högstadium.

Det här beslutet innebär också att gå emot strömmen och våga satsa på småskaliga lösningar i tider där normen sedan länge har varit att skala upp och centralisera. Gotland kommer aldrig att kunna konkurrera om storskalighet och centralisering är generallösningen på samhällsproblem. Den urbana normen fungerar inte om man vill att alla 92 socknar ska leva. Vi behöver hitta vägar att dra nytta av och stärka det småskaliga, lokala samhället. Det samhälle som många aktivt har valt genom att bosätta sig på Fårö eller på Gotlands landsbygder.

En av orsakerna till att vi återigen hamnade i läget där ett nedläggningsförslag låg på bordet är att hemläxan efter förra beslutet om skolorganisation inte blev gjord. Man har fortsatt att försöka driva Fårösundsskolan utan att ta tillräcklig hänsyn till de speciella förutsättningar som råder på en liten skola. Småskaligheten medför både svagheter och styrkor, men svagheterna verkar inte ha hanterats, och styrkorna har inte utnyttjats för att stärka skolan. En av styrkorna som synts tydligt de senaste veckorna är ett engagerat lokalsamhälle som känner starkt för skolan, och föräldrar som är beredda att bidra. Rätt hanterat är det en stor fördel för skolan, och en stor del av arbetet framöver måste bestå i att samverka och skapa delaktighet med medborgare och föräldrar. Det kommer att innebära hårt arbete för alla inblandade - framförallt för politiker och skolledning.

Gemensamt kan vi skapa långsiktiga förutsättningar för en skola där lärare vill jobba, där elever får en bra grund för vidare studier eller livet, och som är tillgänglig även för de som inte bor i en tätort.

Hans Berglund (C), 2:e vice ordförande Barn- och utbildningsnämnden

Johan Malmros (C), Regionråd