Ja till en modernisering av könstillhörighetslagen

Centerpartiet röstade idag tillsammans med fem andra av riksdagens partier ja till en modernisering av könstillhörighetslagen.

– De flesta argument mot lagen visar på fördomar, okunskap och misstanke för att vården inte kan ge rätt vård och behandling. Vi måste motverka det som sker idag att HBTQI personer får försvara sina rättigheter istället för att driva dem framåt. Dagens beslut är ett steg i rätt riktning, säger Martina Johansson (C), ansvarig för HBTQI-frågor i riksdagens debatt om den nya könstillhörighetslagen

Centerpartiet har länge drivit transpersoners rättigheter. En stor skillnad för transpersoner i Sverige skulle vara om den nya könstillhörighetslagstiftningen kom på plats. Och efter många utredningar och flera års arbete är lagen äntligen verklighet.

– För mig och Centerpartiet är det en mänsklig rättighet att få vara den man är. Ingen ska särbehandlas eller begränsas på grund av kön, könsuttryck, etnicitet, religion, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning, säger Martina Johansson (C).